Subsidieregeling elektrisch vervoer

Reactie

Naam J.C. Timmers
Plaats Leiderdorp
Datum 5 maart 2020

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de regeling en de toelichting kunt u reageren.
In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op de hoogte van de subsidiebedragen gedurende de looptijd van de regeling, 2020-2025.

Let op, individuele vragen worden niet beantwoord. Een korte uitleg over het consultatieproces:
Na afloop van de consultatieperiode worden alle reacties bekeken en wordt de regeling mogelijk nog aangepast. Dit wordt in een verslag op hoofdlijnen vermeld. De definitieve regeling wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Via www.rijksoverheid.nl volgt informatie over het aanvraagproces en waar u terecht kunt voor individuele vragen.
Punt 1
U stelt in de regeling:
“Deze subsidie geldt voor (nieuwe) elektrische personenauto’s met een cataloguswaarde van € 12.000 tot € 45.000. Buiten deze bandbreedte is geen subsidie beschikbaar. Het is de nadrukkelijke wens om met deze regeling het middensegment te stimuleren voor particulieren.”

Echter, er zijn ook particulieren (zoals ik) die een auto nodig hebben die aan bepaalde eisen voldoet. Zoals extra lengte- en laadruimte en een hogere instap/zit. Waardoor de aanschafprijzen meteen al beduidend hoger komen te liggen, en de door u genoemde €45.000,- zonder enig probleem gaan overstijgen.
Bedenk: Er zijn meer particulieren zoals ik, die wel een elektrische auto overwegen, maar die tegelijkertijd een auto nodig hebben die aan bepaalde minimum-eisen voldoet, bijvoorbeeld een auto met meer ruimte/meer stoelen als gevolg van de gezinssamenstelling. Als nu de regeling vasthoudt aan die €45.000,- zullen deze particulieren bij aanschaf van een voor hen passende EV géén subsidie krijgen, omdat dergelijke -wat grotere- EV’s zeker méér dan die €45.000,- gaan kosten. En waardoor men zonder enige twijfel ook sneller geneigd zal zijn om dan alsnog toch weer een brandstof-auto aan te schaffen (want: goedkoper in aanschaf).
En daarmee streeft de overheid haar doel voorbij. Het doel is nu juist om het volume elektrische auto’s substantieel te vergroten. Dan is het pertinent onjuist om daarbij een grens te stellen van €45.000,- Feitelijk werkt dit rechtsongelijkheid in de hand en is een dergelijke regeling zelfs discriminatoir te noemen, aangezien elke particulier een andere afweging heeft, ingegeven door zijn/haar persoonlijke omstandigheden.
Ik adviseer de Overheid daarom dringend om de €45.000 grens los te laten.

Punt 2

Volgens uw staffel gaat al in 2022 de vergoeding van € 4000,- omlaag naar € 3700,- Ik adviseer om dat later te doen, minimaal in 2023, liever pas in 2024.
Argumentatie: de levering van meer verschillende merken EV’s komt pas in de tweede helft van 2020 wat meer op gang (en zelfs dat staat nog te bezien, gelet op de telkens weer opduikende berichten dat fabrikanten -bijvoorbeeld VW de ID3- niet tijdig kan uitleveren als gevolg van fabricage-problemen.) Ook de auto-industrie heeft te maken met een enorme technologische omwenteling, met alle opstartproblemen van dien. Geef de potentiële particuliere kopers van EV’s daarom ook wat meer respijt!