Subsidieregeling elektrisch vervoer
Reactie
Naam | SCH Engelen |
---|---|
Plaats | Geldro |
Datum | 6 maart 2020 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de regeling en de toelichting kunt u reageren.In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op de hoogte van de subsidiebedragen gedurende de looptijd van de regeling, 2020-2025.
Let op, individuele vragen worden niet beantwoord. Een korte uitleg over het consultatieproces:
Na afloop van de consultatieperiode worden alle reacties bekeken en wordt de regeling mogelijk nog aangepast. Dit wordt in een verslag op hoofdlijnen vermeld. De definitieve regeling wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Via www.rijksoverheid.nl volgt informatie over het aanvraagproces en waar u terecht kunt voor individuele vragen.
Ik ben als particulier voornemens om een volledig electrische auto aan te schaffen.
In het bijzonder ben ik -en met mij vele anderen- vooral gecharmeerd van de auto's van Tesla.
Ik zie deze op dit moment als enige echte alternatief voor middenklasse auto's van bijvoorbeeld Mercedes, Audi en BMW.
Dit blijkt ook uit de hoeveelheid zakelijke leasecontracten voor deze auto's.
Voor mij bieden de huidige andere merken geen serieus alternatief.
Uw voorgestelde regeling spreekt specifiek over een aanschafprijs tussen de 12000 en 45000 euro en hierdoor vallen de auto's van Tesla volledig buiten de boot. Een auto van 45001 euro zou 0 euro subsidie krijgen.
Het maximaliseren van de subsidie op 4000 euro lijkt me uitstekend, omringende landen hanteren nl. een soortgelijke grens.
De meeste landen hanteren echter geen grens van 45000 euro.
Als ik ervoor zou kiezen om een auto van 50000 euro te kopen (die in bereik en efficientie zelfs beter scoort dan de goedkopere alternatieven!) zou ik als particulier nog steeds aanspraak moeten kunnen maken op de maximale subsidie van 4000 euro.
Dit zou nl. in lijn zijn met bijtellingsregels die momenteel gelden:
In de huidige bijtellings wetgeving is het nl. ook mogelijk om een auto van meer dan 45000 euro te leasen, maar in dat geval vervalt de 'subsidie' (8% bijtelling ipv 22% normaaltarief bijtelling) voor het bedrag boven de 45000 euro. Het deel tot 45000 euro wordt wel 'gesubsidieerd'
Bij een leaseregeling van een electrische auto van 50000 euro is het nl zo:
electrisch tot 0-45000: 8% bijtelling (gesubdieerd)
45000-50000: 22% (normaaltarief)
Als het doel is het het stimuleren van de aankoop van electrische auto, dan lijkt me het fair dat de grens van de aanschafwaarde in lijn wordt gebracht met lease en met wat er momenteel op de markt beschikbaar is als plausibel alternatief.