Subsidieregeling elektrisch vervoer

Reactie

Naam Eric Groothuis
Plaats Apeldoorn
Datum 5 maart 2020

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de regeling en de toelichting kunt u reageren.
In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op de hoogte van de subsidiebedragen gedurende de looptijd van de regeling, 2020-2025.

Let op, individuele vragen worden niet beantwoord. Een korte uitleg over het consultatieproces:
Na afloop van de consultatieperiode worden alle reacties bekeken en wordt de regeling mogelijk nog aangepast. Dit wordt in een verslag op hoofdlijnen vermeld. De definitieve regeling wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Via www.rijksoverheid.nl volgt informatie over het aanvraagproces en waar u terecht kunt voor individuele vragen.
Sympathieke gedachte, ook de "hardwerkende Nederlander" stimuleren met de aanschaf van een emissievrije auto.
Maar waarom daaraan het kostbare belastinggeld besteed? Daarbij, het aandeel "groene" stroom is in NL nog steeds zorgwekkend laag. Kijken we naar Frankrijk, dan zien we daar de verkoop van "elektrische" auto's toenemen doordat het aanbod en verkoop van betaalbare elektrische auto's stijgt, omdat autofabrikanten voorgeschreven hebben gekregen hoe hoog de gemiddelde emissie van de door hun aangeboden auto's mag zijn. Kost niets, een verder aanscherpen kost ook niets. En daarmee wordt het aanbod zowel in soort (emissievrij) als prijs (ook betaalbare modellen, anders onvoldoende omzet) gestuurd. Er komen in 2020 en 2021 van verschillende fabrikanten veel emissieloze en betaalbare modellen op de markt. Nu ter beschikking gestelde subsidiegelden kunnen dan ingezet worden waar ze wel hoognodig zijn, in het stimuleren van emissieloze opwekking!