Subsidieregeling elektrisch vervoer

Reactie

Naam Dhr Wessel van Dijk
Plaats Hardinxveld-Giessendam
Datum 10 maart 2020

Vraag1

Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de regeling en de toelichting kunt u reageren.
In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op de hoogte van de subsidiebedragen gedurende de looptijd van de regeling, 2020-2025.

Let op, individuele vragen worden niet beantwoord. Een korte uitleg over het consultatieproces:
Na afloop van de consultatieperiode worden alle reacties bekeken en wordt de regeling mogelijk nog aangepast. Dit wordt in een verslag op hoofdlijnen vermeld. De definitieve regeling wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Via www.rijksoverheid.nl volgt informatie over het aanvraagproces en waar u terecht kunt voor individuele vragen.
Wij hebben als gezin reeds sinds 2017 een elektrische auto particulier in privé eigendom. Destijds hield ik reeds rekening met een toekomstige aanschafsubsidie en een mogelijke impact op restwaarde van de door mij aangeschafte elektrische auto.

Inmiddels hebben wij voor onze 2e gezinsauto een private lease contract afgesloten ook voor een elektrische auto, levering hiervan zal volgende week zijn. Nu blijkt dat de subsidieregeling ook een vergoeding kent voor private lease (tot mijn verbazing). Dit steekt mij wel, voor de aangeschafte EV hield ik hier rekening mee maar nu grijpen wij als early adopters ook voor de 2e EV mis.

Nu begrijp ik dat bij bepaling van beleid geen rekening gehouden kan worden met individuele cases maar ik vind hier wel een belangrijke overweging dat in eerdere aankondigingen nooit gesproken is over een vergoeding voor private lease. Om het verschil van de impact uit te vlakken zou ik graag een overgangsregeling zien waarbij bijvoorbeeld een subsidie van 50% is voor alle EV's die in dit jaar geleverd worden (met terugwerkende kracht). Op deze manier is het verschil minder groot en worden early adopters minder hard geraakt.

Mijn inziens is het omgaan met early adopters een belangrijke overweging. Wij zetten ons in om voorop te lopen in de transitie (zonnepanelen, isolatie, warmtepomp,elektrische auto) maar als hier herhaaldelijk riante regelingen zijn voor latere instappers dan wordt de bereidheid om voorop te lopen vanzelfsprekend minder.

BIj voorbaat dank bij eventueel in overweging nemen van aangepast beleid.

P.s. meer generiek, de hoogte van de subsidie lijkt me prima passend, de uitvoering lijkt me echter complex. Ik zou liever de uitgaven voor aanschaf van een elektrische voertuig deels aftrekbaar van de inkomstenbelasting zien (lijkt me veel eenvoudiger).