Subsidieregeling elektrisch vervoer
Reactie
Naam | De heer J.H.B. Kremers |
---|---|
Plaats | Weert |
Datum | 7 maart 2020 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de regeling en de toelichting kunt u reageren.In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op de hoogte van de subsidiebedragen gedurende de looptijd van de regeling, 2020-2025.
Let op, individuele vragen worden niet beantwoord. Een korte uitleg over het consultatieproces:
Na afloop van de consultatieperiode worden alle reacties bekeken en wordt de regeling mogelijk nog aangepast. Dit wordt in een verslag op hoofdlijnen vermeld. De definitieve regeling wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Via www.rijksoverheid.nl volgt informatie over het aanvraagproces en waar u terecht kunt voor individuele vragen.
WEGGEGOOID GELD
Wat is de reden dat de overheid € 250 miljoen aan subsidie geven voor het aanschaffen van een elektrische auto?
Een elektrische auto is alleen schoon als hij rijdt, geen uitlaat gas.
Een elektrische auto is overall het smerigste voertuig.
Hij heeft een rendement "Wel lto Wheel” van 13,7%
In plaats van klimaatvriendelijk wordt 82% van de energie verspilt.
Hoe milieuvriendelijk en efficiënt zo’n auto is wordt bepaald door de hoeveelheid brandstof er nodig is om hem te laten rijden.
Om de accu te vullen is er elektriciteit nodig.
In Nederland wordt vrijwel alle elektriciteit opgewekt met behulp van kolen, olie of gas.
Hoe efficiënt en milieuvriendelijk is een elektrische auto.
Een moderne kolen, olie, gas centrale heeft een rendement van 40% dus van de 100% brandstof blijft 40% energie in de vorm van elektriciteit over.
Via een transformator wordt de spanning zeer hoog, 110.000 Volt, gemaakt om de transportverliezen, door de hoogspanningsdraden, zo laag mogelijk te houden.
Het rendement van een trafo is in het gunstigste geval 90%
en het rendement van de hoogspanningsdraden 99%.
Vervolgens wordt de spanning in een trafo, rendement 90%,
weer verlaagd tot 220 Volt,
Om de accu te kunnen laden moet de spanning via een trafo, rendement 90%,
omlaag naar bijvoorbeeld 12 Volt.
Het rendement om een accu te laden is 80%,
het rendement van een accu ontladen is 70%.
Het rendement van de elektromotor in de auto is 80%
en dat van de transmissie, “versnellingsbak” is 85 %.
Van de 100% energie in de centrale erin gestopt blijft
0,40x0,90x0,99x0,90x0,90x0,80x0,70x0,85 = 13,75% over voor de elektrische aandrijving.
We blazen 86,25 % van de gebruikte energie gewoon de lucht in,
- hoera voor het milieu,
- hoera voor de lagere CO2 uitstoot,
- hoera voor de energiebesparing.
Alleen al productie van accu’s geschikt voor een redelijke actieradius belast het milieu net zo zwaar als een terreinwagen gedurende 15 jaar.
Daarbovenop komt het feit dat zo’n accu niet recyclebaar is,
hetgeen een extra milieu belasting veroorzaakt.
Op dit moment zijn er zo’n 7 miljard auto’s op de wereld.
Er zijn niet eens voldoende grondstoffen om 7 miljard accu’s voor elektrische auto’s te produceren.Die € 250 miljoen kan veel effectiever besteed worden, dan het spekken van producenten van elektrische auto’s.