Subsidieregeling elektrisch vervoer
Reactie
Naam | Casa Molina (Mevrouw Clemmy Molin) |
---|---|
Plaats | Maastricht |
Datum | 9 maart 2020 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de regeling en de toelichting kunt u reageren.In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op de hoogte van de subsidiebedragen gedurende de looptijd van de regeling, 2020-2025.
Let op, individuele vragen worden niet beantwoord. Een korte uitleg over het consultatieproces:
Na afloop van de consultatieperiode worden alle reacties bekeken en wordt de regeling mogelijk nog aangepast. Dit wordt in een verslag op hoofdlijnen vermeld. De definitieve regeling wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Via www.rijksoverheid.nl volgt informatie over het aanvraagproces en waar u terecht kunt voor individuele vragen.
- Fijn dat er een subsidieregeling komt voor de aankoop of private lease van een elektrische auto. Er was lang sprake van dat dit alleen bij koop zou zijn, tenminste de dealers bleven me vertellen dat dit voor mij als private lease rijder niet zou gelden. Mooi dat dit wel zo is dus dat zeker niet veranderen, dan kunnen ook de mensen met een kleinere beurs hun groene hart volgen.
- De bedragen zijn ok, misschien eerder aan de lage kant. De elektrische wagens zijn echt aanzienlijk duurder in aanschaf en de rijders die pioniers zijn betalen het grootste deel van de ontwikkel kosten. Zelfs zonder BPM en MRB is de elektrische auto bij koop of private lease nog altijd duizenden euro's duurder. Dus is het goed dat de overheid de pioniers gaat steunen.
- Ik zou wel consequent de term private lease gebruiken want soms is er alleen sprake van lease en dat kan geïnterpreteerd worden alsof alleen financial lease, dus lenen om aan te kunnen kopen, bedoelt wordt.
- Ik ben wel bezorgd om de subsidieplafonds. Deze bedragen zijn niet ingevuld en het is wel belangrijk om te weten hoeveel er beschikbaar komt, m.a.w. of je heel erg snel na 1 juli moet zijn of dat er tijd is om te kijken en vergelijken. In mijn geval wil ik wachten op de elektrische fiat 500 en die wordt pas in oktober 2020 verwacht.
- Er is tegenstrijdigheid in het document aangaande de datum. Er staat een aantal keer in het stuk dat vanaf de uitgifte van het document (er staat geen datum op maar ik heb het dus gelezen op 9 maart 2020), aanspraak op gemaakt mag worden als de auto na deze datum is besteld. Echter, aan het einde staat dat het alleen geldt na de officiële publicatiedatum in de staatscourant en dat dit op 1 juli 2020 zal zijn. Het zou mooi zijn als het eerste waar is want dan kun je bijv. op 15 mei 2020 al de auto bestellen. Deze komt dan toch pas na 1 juli 2020. Wordt er voor 1 juli iets aan de inhoud van de subsidieregeling verandert, bijvoorbeeld €4000 wordt €5000 dan gaat dat natuurlijk gelden.
- Voor lease-auto's geldt dat het subsidiebedrag in 48 maanden wordt uitgekeerd. Is het niet beter om dit aan te passen aan de afgesproken lease termijn? Je kunt dan spreken van minimaal 48 maanden. Ik wil graag 60 maanden gaan leasen (juist vanwege mijn kleine beurs en groen hart) en dan zou ik die vergoeding ook graag in 60 maanden krijgen. Anders zijn de lasten het laatste jaar het hoogste en dat zou voor mij een serieuze drempel zijn. Dat zou niet nodig hoeven te zijn.