Subsidieregeling elektrisch vervoer
Reactie
Naam | NOVE (dhr E. de Vries) |
---|---|
Plaats | Bunnik |
Datum | 31 maart 2020 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de regeling en de toelichting kunt u reageren.In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op de hoogte van de subsidiebedragen gedurende de looptijd van de regeling, 2020-2025.
Let op, individuele vragen worden niet beantwoord. Een korte uitleg over het consultatieproces:
Na afloop van de consultatieperiode worden alle reacties bekeken en wordt de regeling mogelijk nog aangepast. Dit wordt in een verslag op hoofdlijnen vermeld. De definitieve regeling wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Via www.rijksoverheid.nl volgt informatie over het aanvraagproces en waar u terecht kunt voor individuele vragen.
Reactie NOVE internetconsultatie subsidieregeling elektrisch verover
Bunnik, 26 maart 2020
NOVE is de brancheorganisatie van zelfstandige brandstofhandelaren in Nederland.
Veel van onze leden zijn inmiddels actief met alternatieve brandstoffen en energiedragers en het bouwen van elektrische laadinsfrastructuur.
Voor deze consultatie beperken wij ons één opmerking.
In de teksten van de consultatie wordt gesproken over aandrijving door een elektrische motor. Hierdoor zou de indruk kunnen ontstaan dat de regeling enkel bedoeld is voor batterij aangedreven elektrische voertuigen. Wij stellen echter vast dat ook voertuigen met een brandstofcel die worden gevoed door waterstof aan de uitlaat emissieloos zijn, in de zin dat er geen uitlaatgassen ontstaan. Hoewel er op dit moment geen voertuigen op waterstof op de markt zijn onder de €45.000,- sluiten wij niet uit dat dit in de subsidieperiode niet alsnog gebeurt. Wat ons betreft dient daarom in de toelicht expliciet te worden opgenomen dat de regeling ook geldt voor voertuigen met een brandstofcel in combinatie met een elektrische motor, die van energie worden voorzien middels waterstof.
Met vriendelijke groet,
Erik de Vries, directeur NOVE
www.nove.nl