Subsidieregeling elektrisch vervoer
Reactie
Naam | I van Dijk |
---|---|
Plaats | Hardinxveld-Giessendam |
Datum | 12 maart 2020 |
Vraag1
Hebt u vragen of opmerkingen? Op alle onderdelen van de regeling en de toelichting kunt u reageren.In het bijzonder is het ministerie benieuwd naar uw reactie op de hoogte van de subsidiebedragen gedurende de looptijd van de regeling, 2020-2025.
Let op, individuele vragen worden niet beantwoord. Een korte uitleg over het consultatieproces:
Na afloop van de consultatieperiode worden alle reacties bekeken en wordt de regeling mogelijk nog aangepast. Dit wordt in een verslag op hoofdlijnen vermeld. De definitieve regeling wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Via www.rijksoverheid.nl volgt informatie over het aanvraagproces en waar u terecht kunt voor individuele vragen.
Binnen de regeling is rekening gehouden met doorverkoop van huidige elektrische auto's in bezit, huidige eigenaren profiteren dus ook van een hogere restwaarde (en korting op nieuwe aanschaf). Echter, private lease contracten kunnen ook overgedragen worden, hier wordt niets over gezegd. Dit wil effectief zeggen dat alle huidige private lease contracten onmogelijk over te dragen zullen zijn aangezien deze geen recht op subsidie hebben (en dus veel duurder zijn en zodoende niet interessant om over te nemen).
Resultaat is dat early-adopters die afgelopen maanden een private lease EV hebben benomen "opgesloten" zullen worden in het huidig lease contract (bovenop het feit dat ze de regeling missen en hier dus niet van profiteren). Ik zou sterk pleiten voor een aanvullende regeling voor deze situatie om zo het onevenredig raken van early adopters te voorkomen.