Tijdelijke subsidieregeling ERTMS goederenlocomotieven
Verkeer
In het kort
For english texts, see below under "Relevante Documenten". De huidige analoge treinbeveiliging Automatische trein beïnvloeding (ATB) moet worden vervangen door het digitale European Rail Traffic Management System (ERTMS). Het European Train Control System (ETCS) is onderdeel van dit Europese beveiligingssysteem en moet ingebouwd worden in de goederenlocomotieven. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt daarom een subsidieregeling voor om goederenlocomotieven te voorzien van ETCS systeemversie 2.0 of hoger en op die manier geschikt te maken voor ERTMS. Zo kunnen deze locomotieven blijven rijden over baanvakken met ATB en baanvakken met ERTMS. Dit is een vervolg op de eerdere Subsidieregeling ERTMS, waarin meerdere goederenlocomotieven worden omgebouwd. In de eerdere regeling zitten ook meerdere prototypes. Op basis van deze prototypes kunnen in de nieuwe regeling efficiënt goederenlocomotieven seriematig worden omgebouwd.
Doelen van de regeling
- Stimuleren van de ombouw van goederenlocomotieven naar ETCS systeemversie 2.0 of hoger geschikt voor ETCS level 2;
- Bijdragen aan het tijdig beschikbaar hebben van voldoende goederenlocomotieven voor ERTMS;
- Beperken van de negatieve effecten van de transitie naar ERTMS op de concurrentiepositie voor de spoorgoederensector.
In aanmerking komen locomotieven die worden gebruikt op het Nederlandse spoor, die voldoen aan specifieke randvoorwaarden en nog niet in een eerdere nationale subsidieregeling zitten. Op dit moment heeft het ministerie ongeveer 180 à 190 goederenlocomotieven in beeld die hiervoor in aanmerking komen.
Wilt u reageren?
U kunt tot en met 6 februari 2024 via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. Wij vragen, in de reactiemodule, uw speciale aandacht voor een aantal deelvragen. Kunt u in uw reactie op deze deelvragen ingaan?
Consultatieverslag
Het is niet meer mogelijk om te reageren op deze consultatie. Download hier het consultatieverslag.
-
Resultaten en bevindingen van de consultatie (120 kB) PDFDownloaden Resultaten en bevindingen van de consultatie
Reacties op deze consultatie14 openbaar
-
VolkerRail Materieel en Logistiek B.V. ( E.L. Mos)
Reactie geplaatst op: Vianen | 6 feb 2024 -
Anoniem
Reactie geplaatst op: Utrecht | 6 feb 2024 -
RailGood (drs Hans-Willem Vroon)
Reactie geplaatst op: Langbroek | 5 feb 2024