Tijdelijke subsidieregeling ERTMS goederenlocomotieven

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Rotterdam (Maasvlakte)
Datum 10 januari 2024

Vraag1

U kunt via website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. Wij vragen uw speciale aandacht voor een aantal deelvragen. Kunt u in uw reactie op deze vragen ingaan?

1. Ontbreken er type goederenlocomotieven in de bijlage van de conceptregelingstekst? Hierbij moet het gaan om types die voldoen aan de voorwaarden in artikel 5 van de conceptregelingstekst, de randvoorwaarden uit de programmabeslissing ERTMS 2019 en waarvan ombouw gewenst is voor het spoorgoederenvervoer in Nederland.
2. In hoeverre dekt de maximale subsidie per locomotieftype 50% van de kosten van de subsidiabele activiteiten?
3. Er is een verplichting in de conceptregeling opgenomen dat locomotieven in de eerste drie kalenderjaren na ombouw op ten minste tien dagen per jaar geregistreerd worden in Nederland (artikel 10). Hoe kijkt u tegen de hoogte van “tien” aan in deze verplichting?
4. Zijn er in de conceptregeling bepalingen met negatieve consequenties voor uw bedrijfsvoering opgenomen? Kunt u toelichten hoe deze bepalingen u negatief raken?
5. Zijn er tegenstrijdigheden, onjuistheden of onmogelijkheden in de regeling aanwezig?
6. Zijn er nog andere punten die u op basis van de conceptregeling graag wil meegeven in deze consultatie?
wat ontbreekt aan deze subsidie regeling is dat er wederom niet rekening word gehouden met de werkplaatsen. elke werkplaats in NL die deze goederenlocomotieven moeten onderhouden worden eventjes geacht om voor meer dan 300K aan testsysteem materialen te kopen bij Alstom om de onderhoud van het ETCS systeem te kunnen verrichten, tevens moet een werkplaats ook personeel opleiden ieder 2 jaar dit kost per jaar rond de 25K. Met andere worden de grote spelers als leasemaatschappijen die krijgen subsidie voor de ombouw van hun locomotieven, maar de kleine spelers zoals de werkplaatsen moeten dit zelf dragen, ondanks het feit dat de werkplaatsen nauwlijks hun hoofd boven water kunnen houden. ik vind dat dit niet terecht is en dat er minimaal een subsidie moet koment voor de werkplaatsen in nederland ( dit zijn er hooguit 4 ) dat zou beteken een mln extra dat zou voor dit project niet veel uitmaken maar wel voor de kleine spelers