Tijdelijke subsidieregeling ERTMS goederenlocomotieven
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Saint-Ouen, France |
Datum | 24 januari 2024 |
Vraag1
U kunt via website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. Wij vragen uw speciale aandacht voor een aantal deelvragen. Kunt u in uw reactie op deze vragen ingaan?1. Ontbreken er type goederenlocomotieven in de bijlage van de conceptregelingstekst? Hierbij moet het gaan om types die voldoen aan de voorwaarden in artikel 5 van de conceptregelingstekst, de randvoorwaarden uit de programmabeslissing ERTMS 2019 en waarvan ombouw gewenst is voor het spoorgoederenvervoer in Nederland.
2. In hoeverre dekt de maximale subsidie per locomotieftype 50% van de kosten van de subsidiabele activiteiten?
3. Er is een verplichting in de conceptregeling opgenomen dat locomotieven in de eerste drie kalenderjaren na ombouw op ten minste tien dagen per jaar geregistreerd worden in Nederland (artikel 10). Hoe kijkt u tegen de hoogte van “tien” aan in deze verplichting?
4. Zijn er in de conceptregeling bepalingen met negatieve consequenties voor uw bedrijfsvoering opgenomen? Kunt u toelichten hoe deze bepalingen u negatief raken?
5. Zijn er tegenstrijdigheden, onjuistheden of onmogelijkheden in de regeling aanwezig?
6. Zijn er nog andere punten die u op basis van de conceptregeling graag wil meegeven in deze consultatie?
To 1: the list seems complete, and covers well the different types of freight locomotives running in the NLs.
To 2: the maximum grant amounts will not cover 50%, but rather approximately 30% of the costs. From experience, for TRAXX/BR189/ES64F4 electric locomotives, it seems more realistic to consider an upgrade cost of around €350,000 to €400,000/locomotive. The smaller the fleet, the higher the costs per vehicle (because of the development and validation stages).
To 3: it will not be easy for the owner of the vehicles, who is not the operator, to demonstrate that the locomotives will have been in circulation during this period in NL.
To 4: the draft regulation does not appear to have negative repercussions for commercial activity.
To 5: no contradictions identified
To 6: what are the possibilities of cumulation with European CEF subsidies?