Tijdelijke subsidieregeling ERTMS goederenlocomotieven
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Rotterdam |
Datum | 10 januari 2024 |
Vraag1
U kunt via website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting. Wij vragen uw speciale aandacht voor een aantal deelvragen. Kunt u in uw reactie op deze vragen ingaan?1. Ontbreken er type goederenlocomotieven in de bijlage van de conceptregelingstekst? Hierbij moet het gaan om types die voldoen aan de voorwaarden in artikel 5 van de conceptregelingstekst, de randvoorwaarden uit de programmabeslissing ERTMS 2019 en waarvan ombouw gewenst is voor het spoorgoederenvervoer in Nederland.
2. In hoeverre dekt de maximale subsidie per locomotieftype 50% van de kosten van de subsidiabele activiteiten?
3. Er is een verplichting in de conceptregeling opgenomen dat locomotieven in de eerste drie kalenderjaren na ombouw op ten minste tien dagen per jaar geregistreerd worden in Nederland (artikel 10). Hoe kijkt u tegen de hoogte van “tien” aan in deze verplichting?
4. Zijn er in de conceptregeling bepalingen met negatieve consequenties voor uw bedrijfsvoering opgenomen? Kunt u toelichten hoe deze bepalingen u negatief raken?
5. Zijn er tegenstrijdigheden, onjuistheden of onmogelijkheden in de regeling aanwezig?
6. Zijn er nog andere punten die u op basis van de conceptregeling graag wil meegeven in deze consultatie?
1. Een subsidie voor bestaande locomotieven is concurrentie vervalsing ten opzichte van nieuwbouw. Of alles subsidieren of niets. Door de systeemverplichtingen in NL (atb plicht) en ETCS plicht wordt NL in veel voertuig bestellingen achterwege gelaten.
2. Het is fijn dat er een subsidie is op locomotieven, maar de systeemkosten worden deels gedekt. Wie betaald de seriele nieuwe homologatie van de betreffende voertuigen? En wie dekt de stilstand kosten gedurende de montage en herhomologatie? (deze kosten alleen al kunnen hoger zijn dan de subsidie)
3.Een voertuig is geregistreerd daar waar ze ooit als eerste is toegelaten. een voertuig registreren in NL is niet mogelijk, waarschijnlijk word inzet bedoelt. Hoe kan met name een leasemaatschappij dit garanderen? Dit is de omgekeerde wereld, zorg dat de infrastructuur compatibel is met de rest van europa en dat ERTMS geen NLRTMS is. (Europees ipv Nederlands)
4. Uitsluiting van Nieuwbouw is een concurrentie vervalsing. Oude locomotieven zijn vervuilender, inefficienter en verouderd (niet TSI conform) en ooit zonder ERTMS geleverd. Hoe kan de markt veiliger worden, vergroenen en vernieuwen, als je de oude situatie subsidieerd en daarmee nieuwe voertuigen op achterstand zet? NL wordt zo het putje voor oud materieel, dit kan de bedoeling niet zijn.
5.
6.Ik zou willen adviseren te subsidie toe te kennen aan bedrijven die aantoonbaar NL met de voertuigen opereren. De subsidie komt ter beschikking als bijvoorbeeld door middel van een lease contract, met een redelijke duur, om aan te tonen dat het voertuig in NL gaat rijden.