Beleidsvoornemen Veiligheidsregelgeving drones
Reactie
Naam | AVPP (ing. KMN Berger) |
---|---|
Plaats | Goirle |
Datum | 15 mei 2015 |
Vraag1
Wat is uw mening over het voorgenomen beleidsvoornemen Veiligheidsregelgeving drones?Als eerste fijn dat er wetgeving aan zit te komen die gericht is op de praktijk en niet meer vol onnodige regels zit, waardoor slechts uitzonderingen aan alle eisen voldoen. Daarnaast wordt voorkomen dat de vriendjespolitiek rondom ILT met vage partijen uit Engeland door kan blijven gaan. Echter heb ik nog wel enkele opmerkingen over de wetgeving.
Zoals te lezen bij het grootste deel van de reactie kan men zich niet vinden in een maximale hoogte van 50 meter. Afhankelijk van het doel van de vlucht is 50 meter in veel gevallen toereikend. Echter zijn er ook situatie waar hoger dient te worden gevlogen. Een max van 100 meter lijkt mij daarom wellicht beter passend. Ik ben persoonlijk van mening dat je met deze hoogte op je eigen maximale hoogte zit. De drone is dan niet of nauwelijks nog met het blote oog waarneembaar, dus bij een storing van het beeld op de grond ontstaan er problemen. Een situatie die niet wenselijk is.
Waar ik de meeste vraagteken bij heb is de mogelijkheid tot handhaving. Stel dat een drone op een hoogte van 60 of 70 meter vliegt. Hoe weet een handhaver nu exact op welke hoogte er wordt gevlogen? Met het blote oog is dit onmogelijk om te constateren.
Daarnaast ben ik benieuwd hoe je weet wie welke drone bestuurd en dus verantwoordelijk is. Het feit dat je met een afstandsbediening in je hand staat hoeft niet te betekenen dat je deze ook bestuurd. Daarnaast heeft een drone geen identificatienummer, of dergelijks. De drone zou van iedereen kunnen zijn.
Vergelijk dit met een auto of brommer. Deze staat altijd op naam en heeft een kenteken en chassisnummer. Deze zijn altijd te traceren naar een eigenaar. Wellicht is het mogelijk om te mogen vliegen nadat je de drone voor een klein bedrag (max. 50 euro) hebt aangemeld en deze een eigen nummer heeft.
Mijn verzoek daarom om het beleid ook eens van een praktische kant te bekijken en beoordelen. Wetgeving dient uitvoerbaar te zijn, maar ook te handhaven. De oude wetgeving was al lastig en het nieuwe voorstel bevat eveneens wat haken en ogen op het gebied van handhaving.
Vraag2
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu zal twee platforms starten waarin van gedachten zal worden gewisseld met stakeholders: een virtueel platform voor de brede gemeenschap van individuele dronegebruikers/ stakeholders en een fysiek plaftorm (op uitnodiging) voor belangengroepen en brancheorganisaties.Wilt u deelnemen aan een van deze platformen? En zo ja, welke? Graag kort motiveren op welke wijze u namens een relevante achterban spreekt.
Ik wil graag deelnemen aan een van de platformen. Communicatie is zeer belangrijk en als de community hier zelf een bijdrage in kan leveren is dit meer dan wenselijk.
Vraag3
Het ministerie zal een communicatieplan opstellen, in nauwe samenwerking met de sector, om de dronegebruiker in de toekomst bij de ontwikkelingen in de regelgeving te betrekken, zodat de veiligheid in het luchtruim en op de grond maximaal gewaarborgd is.Indien u uw ideeen wilt aanleveren, graag motiveren met een korte omschrijving van uw mogelijke bijdrage.
Met mijn juridische achtergrond kijk ik vaak op een praktische wijze naar regelgeving. In de toekomst wil en blijf ik dat doen. Graag wordt ik tijdig op de hoogte gehouden en de mogelijkheid gegeven om hier inhoudelijk op te reageren.