Subsidieregeling stimuleren virtuele internationale samenwerkingsprojecten hoger onderwijs
Reactie
Naam
|
NHL Stenden/ Bilingual Education Projects (Amanda Van Dijk)
|
Plaats
|
Zwolle
|
Datum
|
16 maart 2021
|
Vraag1
Biedt de subsidieregeling voldoende flexibiliteit om het subsidiebedrag naar benodigde inzet te kunnen benutten?
De subsidie regeling lijkt voldoende ruimte te bieden om een VIS op te zetten of uit te breiden. Er is echter een vermindering van flexibiliteit omdat de subsidie regeling eenzijdig is. Hoe wordt dit dus opgelost in het andere land waar men mee wil samenwerken?
Waar ik persoonlijk mogelijkheden zie is binnen lerarenopleidingen en het opzetten van eTwinning projecten. De dienst eTwinning is gesubsidieerd, maar het lijkt lastig in te bedden in een lerarenopleiding in de praktijk. Het zou goed zijn om daarin de docenten en personeel te kunnen faciliteren. Bijvoorbeeld als internationalization@home coördinator . Als voorbeeld van zo'n eTwinning VIS opdracht binnen een leraren opleiding zal ik een opdracht bij voegen van Simone Groeneveld, Lerarenopleiding Engels docent hogeschool Windesheim. Deze dient ook als voorbeeld voor andere opleidingen momenteel.
Binnen eTwinning (www.etwinning.net) hebben studenten lerarenopleiding de mogelijkheid om samern te werken met scholen en ook met studenten van leraren opleidingen in de EU. Daar is veel meer te ontwikkelen en te bestendigen.
Uiteraard kan dit ook los van eTwinning georganiseerd worden. Maar de subsidie kan zeker bijdragen aan een
Vraag2
Sluit de subsidieregeling goed aan bij de behoefte in het veld om een virtueel internationaal samenwerkingsproject te ontwerpen of te herzien?
Er is wel een behoefte, maar de regeling is vrij ad hoc. Het zou goed zijn om de regeling te koppelen aan interculturele competenties zodat er meer gehaald kan worden uit deze projecten voor de langere termijn.
Daarnaast is er een verruiming binnen Erasmus subsidie mogelijkheden vergelijkbaar met deze subsidie. Het is goed dat er verschil zit in deze subsidies.
Goed dat er aan subsidie gedacht wordt voor Virtuele Internationale Samenwerkingen, daar is inderdaad behoefte aan in onze huidige situatie met Covid-19.
Vriendelijke groet
Amanda van Dijk- van 't Noordende
docent/ onderzoeker NHL Stenden
eTwinning ambassadeur
Bilingual Education Projects
info@bepavandijk.com
Bijlage