Subsidieregeling stimuleren virtuele internationale samenwerkingsprojecten hoger onderwijs
Met virtuele internationale samenwerkingsprojecten werken studenten aan bekostigde ho-instellingen samen met buitenlandse studenten, verbinden zij lokale vraagstukken aan een internationaal perspectief en werken zij aan interculturele competenties en taal- en digitale vaardigheid. Subsidie is bedoeld voor bekostigde ho-instellingen als bijdrage voor het vrijroosteren van een docent en onderwijskundige voor het ontwerpen of herzien, en het implementeren van een virtueel samenwerkingsproject.
Consultatie gegevens
Publicatiedatum | 11-03-2021 |
---|---|
Einddatum consultatie | 09-04-2021 |
Status | Resultaat gepubliceerd |
Type consultatie | Ministeriële regeling |
Organisatie | Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap |
Onderwerpen | Hoger onderwijs |
Publicatie reacties
Reacties worden gepubliceerd tijdens de loop van de consultatie. Alleen die reacties worden gepubliceerd waarvan is aangeven, door de inzender, dat deze openbaar mogen zijn.
- Verslag over de resultaten van de consultatie
Resultaten en bevindingen van de consultatie
Doelgroepen die door de regeling worden geraakt
Subsidie is bedoeld voor bekostigde ho-instellingen, om docenturen en uren onderwijskundigen vrij te roosteren. Met de beschikbare tijd werken docenten en onderwijskundigen samen aan het ontwerpen of herzien, ontwikkelen en implementeren van een virtueel internationaal samenwerkingsproject.
Verwachte effecten van de regeling voor de doelgroepen
• Een groeiende deelname van Nederlandse studenten aan internationaliseringsactiviteiten, met name onder de groep die niet deelneemt aan fysieke mobiliteit: de thuisblijvers. (NB: Voor deze groep kunnen virtuele internationale samenwerkingsprojecten tevens een opstap zijn naar deelname aan fysieke mobiliteit, dit is echter niet het hoofddoel van deze regeling.)
• Inbedding van VIS projecten in regulier onderwijs. Dit project dient als katalysator om VIS projecten structureel in te bedden in (bestaande) onderwijsprogramma’s. Daarmee een blijvende toevoeging aan het onderwijs, ook wanneer er weer volop mogelijkheden zijn voor fysieke mobiliteit.
• Leeruitkomsten leidend maken bij het inrichten van een geïnternationaliseerd onderwijsprogramma.
• Docent verbetert in samenwerking met onderwijskundigen kwaliteit van onderwijsprogramma én voegt een geïnternationaliseerd karakter toe aan regulier programma
• Beleidsinformatie op basis van een rapport met informatie over leeruitkomsten van VIS, uitgevoerd onder deelnemende instellingen door een nog aan te wijzen partij.
Waarop kunt u reageren
U kunt een reactie geven op alle onderdelen van de subsidieregeling.
Downloads
- Concept regeling
Subsidieregeling stimuleren virtuele internationale samenwerkingsprojecten hoger onderwijs
Integraal Afwegingskader voor beleid en regelgeving (IAK)
Toelichting op IAK vragen
Uitleg over wat IAK vragen zijn
Sluiten
Uitleg over wat IAK vragen zijn
Sluiten