Wet lokaal spoor
Reactie
Naam
|
Ingenieursbureau Oranjewoud BV (ir. CH MAN)
|
Plaats
|
Capelle aan den IJssel
|
Datum
|
29 juli 2010
|
Vraag1
Acht u de regelgeving volledig of ontbreken er essentiële onderdelen?
Het voorstel voor Wet Lokaal Spoor is in elk geval een vrij algemene wet die aangeeft waar de bevoegdheden en verantwoordelijkheden zijn gelegen. Daarbij is aangesloten bij de opzet en doelstelling van o.a. de Wet personenvervoer 2000. Vandaar dat de bestuurlijke verantwoordelijkheid is neergelegd bij GS en niet meer bij het Rijk. Ik zie zo geen onjuistheden of vreemde constructies staan. Voor opmerkingen zie het bijgevoegde document.
Vraag2
Voorziet u problemen bij de uitvoering van de voorgestelde wet- en regelgeving?
Bundelen van verantwoordelijkheden, maar versnippering van kennis?
Meerdere partijen werken hier aan het product: het (mogelijk maken van) veilig vervoer van personen. De provincies en plusregio's zijn verantwoordelijk voor het beheer van de infrastructuur , er is een onafhankelijk toezichthouder en de personenvervoer der. Kennis is onvoldoende aanwezig en kennis is versnipperd over meerdere partijen en regio’s. Om de kwaliteit van personenvervoer en de kennis van lokaal spoor te borgen is het wenselijk dat dit landelijk geborgd wordt.
Vraag3
Welke inhoudelijke of tekstuele opmerkingen heeft u op de conceptteksten?
Voor opmerkingen zie het bijgevoegde document.
Bijlage