Wet lokaal spoor

Reactie

Naam Stichting railAlert (Ir. J.Tj. Kerkhoven)
Plaats Utrecht
Datum 26 juli 2010

Vraag1

Acht u de regelgeving volledig of ontbreken er essentiële onderdelen?
In de regelgeving ontbreekt de invulling van het belang voor eenduidige regelgeving inzake de veiligheid van baanwerkers. Op verzoek van de minister heeft railAlert het voortouw genomen om te komen tot eenduidige regelgeving inzake de veiligheid van baanwerkers.





Vraag2

Voorziet u problemen bij de uitvoering van de voorgestelde wet- en regelgeving?
Ja. Het risico is groot dat de verschillende concessiehouders van de railinfra eigen regelgeving ontwikkelen voor het werken aan de railinfra zonder oog te hebben voor het belang van eenduidige regelgeving. Indien aannemers voor werkzaamheden aan de railinfra te maken krijgen met verschillende regelgeving inzake de veiligheid van baanwerkers wordt het risico op fouten en daarmee slachtoffers aanmerkelijk groter.

Vraag3

Welke inhoudelijke of tekstuele opmerkingen heeft u op de conceptteksten?
RailAlert acht het van belang dat de veiligheid van baanwerkers is verankerd in wetgeving en heeft op 21 juli een brief gestuurd naar de minister van V&W met o.a. onderstaande tekst:

"Wij stellen het op prijs dat U bij het actualiseren van de wetgeving voor het Lokaalspoor het eerder door U ingezette beleid ten aanzien van eenduidige regelgeving waartoe U ons in 2007 toe opgeroepen heeft voort zou willen zetten door in de wetgeving de branche stichting railAlert hiertoe aan te sporen."

“Eenduidige regelgeving voor het uitvoeren van onderhoud en nieuwbouw in de gehele Nederlandse rail infrastructuur zal de veiligheid en professionaliteit van baanwerkers sterk ten goede komen.”"


Ir. J.Tj. Kerkhoven
Bestuursvoorzitter stichting railAlert

De directeur stichting railAlert
Ing. Th.G.W. van Kortenhof

Bijlage