wet natuur
Reactie
| Naam | NXTlandscapes (ir. H Ophuis) |
|---|---|
| Plaats | Rotterdam |
| Datum | 14 november 2011 |
Vraag1
(1) Dragen de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de huidige natuurwetgeving bij aan de balans tussen ecologie en economie?(2) Is het voorliggende wetsvoorstel voor de praktijk duidelijk en uitvoerbaar?
(3) Heeft u verder nog opmerkingen over de inhoud van het wetsvoorstel en de toelichting?
1) Nee. Het voorstel voor de nieuwe Natuurwet gaat niet verder dan wat is vereist op grond van het Europese recht en laat daarmee alle nationale ambities voor natuurbescherming vallen. Bescherming bieden aan ons nationale natuurlijk erfgoed is een graadmeter voor ons besef van cultuur. Het reduceren van natuurbeleid tot iets wat vooral hinderlijk is vormt een excellent voorbeeld van louter opportuun en korte termijn denken. Iets dat veel politici vandaag aan de dag kenmerkt en hoofdoorzaak is van de kloof tussen burger en politiek. In onze dynamische samenleving dragen gebieden met een onverstoorde natuurlijke dynamiek bij uitstek bij tot een duurzame leefomgeving. Zonder een duurzame leefomgeving komt elke economie tot stilstand.
(2) Het voorstel laat te veel ruimte voor interpretatie en biedt daarom onvoldoende structuur om tegengestelde belangen ordentelijk tegemoet te komen. Wetgeving zonder duidelijke structuur draagt niet bij aan rust en draagvlak in de samenleving.
(3) - Het aantal bejaagbare vogelsoorten wordt uitgebreid soorten waar Nederland een internationale verantwoordelijkheid voor draagt omdat een substantieel deel (bijvoorbeeld smient 50%, kolgans 70%) van de Europese populatie in Nederland broedt of overwintert. Deze soorten moeten niet als bejaagbare soorten worden aangewezen.
- Het wetsvoorstel moet aangepast worden om te voorkomen dat alle natuurgebieden in Nederland niet meer de bescherming krijgen die wij als samenleving met elkaar afgesproken hebben.
- Omdat het voorstel structureel ingrijpt in verwachtingen en afspraken die breed gedragen zijn en over een lange periode tot stand zijn gekomen draagt het voorstel bij aan onzekerheid, onduidelijke situaties, twijfel en maatschappelijk verzet. Het voorstel baseert zich op een schijntegenstelling tussen duurzame economie en ecologie. Natuurwetgeving zou bij uitstek een oefening in lange termijn denken kunnen zijn voor bestuurders. Een onderwerp van refelectie dat creatieve gedachten over economie en maatschappelijke ontwikkeling juist zou kunnen stimuleren i.p.v. gezien te worden als iets wat korte termijn belangen bedreigt en daarom ingeperkt zou moeten worden. Goede natuurwetgeving is de graadmeter voor de staat van cultuur van een samenleving.