Wijziging Regeling bevordering schone wegvoertuigen

Reactie

Naam Brandweer Midden- en West Brabant (ing. MCPM C.R. Meijer)
Plaats Breda
Datum 22 juli 2024

Vraag1

U kunt tot en met 20 augustus 2024 via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting.
1. Verwacht u dat de regeling effect zal hebben op u of uw organisatie?
2. Zijn de nieuwe doelstellingen haalbaar voor uw organisatie, en waarom?
3. Vindt u dat er andere uitzonderingen moeten worden toegevoegd, en waarom?
4. Verwacht u dat uw organisatie gebruik moet maken van de uitzonderingen, en waarom?
5. Hebt u ideeën over hoe netcongestie door aanbestedende diensten aangetoond kan worden?
1) de regeling heeft effect op onze organisatie omdat brandweervoertuigen op dit moment volledig emmissievrij niet verkrijgbaar zijn. De markt is nog niet zover. Voor de brandweer zal dus een uitzondering gemaakt moeten worden.
2, 3 en 4) de doelstellingen zijn niet haalbaar en ook niet realistisch, enerzijds gaat het om het kosteneffect (wie gaat dit betalen, uiteindelijk de gemeenten en het rijk, dus de burgers via het reguliere belastingstelsel). Let wel het gaat in NL om ca. 1.500 tot 2.000 trucks boven de 3.500 kg.
Anderzijds: weet u dat het produceren en in dienst houden van een zo'n emmissievrij brandweervoertuigen volgens het principe "from welle to wheel" ca 400% meer CO2 productie kost dan het in stand houden van conventionele dieselaangdreven Euronorm 6 brandweertrucks? uitgaande dat het gemiddelde kilomotrage van een brandweerauto in NL ca 6.000 km per jaar is.
5) netcongestie kunnen wij helaas niet aantonen, alhoewel te verwachten is dat als de brandweer elektrische trucks zou moeten gaan rijden dit aannemelijk is.

Als andere afweging wil ik graag meegeven is dat bij stroomuitval, de brandweer zeerl kwetsbaar zal zijn bij volledig elektrische trucks, we kunnen dan nog maar zeer beperkt uitrukken danwel onze paraatheid van de voertuigen niet meer garanderen. Bovendien geldt dat bij langdurige incidentbestrijding de back up van energie voor elektrische trucks zeer complex zal zijn, we moeten dan met generatoren gaan werken welke ook op brandstof draaien: vraag is waar zijn we dan mee bezig? waar wordt het beter of wat wordt er beter? Als laatste ook in het kader van bijstand, interregionaal of nationaal en voor grensregio's internationaal wordt kan bij verplichte elektrificatie van zware brandweervoertuigen zeer complex: de inzetbaarheid, slagkracht en veerkracht kan niet meer gegarandeerd worden.

Afsluitend: e.e.a. pleit ervoor in algemeenheid Veiligheidsregio's, en specifiek de brandweer vrij te stellen van de regelgeving.

Met vriendelijke groet
Claus Meijer
Strategisch Projectleider, Brandweer Midden- en West Brabant
claus.meijer@brandweermwb.nl
06-50909434