Wijziging Regeling bevordering schone wegvoertuigen

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Oirschot
Datum 15 augustus 2024

Vraag1

U kunt tot en met 20 augustus 2024 via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting.
1. Verwacht u dat de regeling effect zal hebben op u of uw organisatie?
2. Zijn de nieuwe doelstellingen haalbaar voor uw organisatie, en waarom?
3. Vindt u dat er andere uitzonderingen moeten worden toegevoegd, en waarom?
4. Verwacht u dat uw organisatie gebruik moet maken van de uitzonderingen, en waarom?
5. Hebt u ideeën over hoe netcongestie door aanbestedende diensten aangetoond kan worden?
1. De gewijzigde regeling zal redelijk beperkt effect hebben op de aanbestedende diensten waar wij voor werken. Voor personenvoertuigen en bedrijfsbussen wordt in veel gevallen al gekozen voor elektrische varianten. Bij vrachtwagens ligt dit anders, bij dit type voertuigen is het aanbod nog beperkt en als deze wel beschikbaar is, dan ligt de prijs (nu nog) stukken hoger.
2. Mits de uitzonderingen in de huidige richtlijn van toepassing blijven, zijn de nieuwe doelstellingen haalbaar voor de aanbestedende diensten waar wij voor werken. Wel bestaat er de zorg dat mogelijk 2 aanbestedingsprocedures doorlopen moeten worden. Één aanbestedingsprocedure waarbij de elektrische varianten worden uitgevraagd (bij een tekort aan aanbod, geen inschrijvingen) en vervolgens een nieuwe aanbestedingsprocedure met een fossiele aandrijving.
3. De uitzonderingen in de huidige richtlijn zijn belangrijk voor onze aanbestedende diensten (denk aan ambulances, brandweervoertuigen en land- en bosbouwvoertuigen). Vanuit het eerste oogpunt worden hierin geen uitzonderingen gemist.
4. Ja, voor de aanbestedende diensten waarvoor wij de inkoop verzorgen zullen gebruik moeten maken van de uitzonderingen. Zie ook antwoord bij vraag 3.
5. Bij de aanvraag vanuit de aanbestedende dienst voor uitbreiding van de elektriciteitscapaciteit bij de netbeheerder, is de brief met reactie daarop vanuit de netbeheerder het bewijsstuk. Daarnaast bestaan er netwerkcongestiekaarten van Nederland.

Aanvullend: De overheid zou een faciliterende rol kunnen aannemen bij het zorgen voor voldoende laadcapaciteit. Ook in het geval waterstof voor vrachtwagens de energiebron gaat worden. Indien er voldoende faciliteiten in de regio zijn, dan is de aanbestedende dienst (eerder) bereid om voor deze schone energiebron te kiezen.