Wijziging van het RVV 1990 ivm uitbreiding nul-emissiezones naar taxi's en nieuw verkeersbord milieuzone en nul-emissiezone

Reactie

Naam R. Rustema
Plaats Amsterdam
Datum 19 augustus 2023

Vraag1

Heeft u opmerkingen of suggesties bij de wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en de toelichting?
Als bewoner van Amsterdam kijk ik ernaar uit als taxi's met uitlaat niet langer de stad in mogen. Veel taxi's rijden non-stop rond omdat er geen ruimte meer is voor standplaatsen. Ze hebben een groot aandeel in de lokale luchtvervuiling (maar ook verkeersonveiligheid). De overlast komt voornamelijk van de platform-taxi's. Dat zijn taxi's die klanten vinden via Uber en Bolt. Die zonder daklicht. Vaak in het goedkoopste model auto groot genoeg om als taxi te kunnen fungeren. Ze kiezen ervoor kleine schade's niet te herstellen en de wieldoppen zijn vaak kwijtgeraakt. Dat maakt niet uit, want de (dronken) klant beoordeelt de taxi niet vooraf. Dure hotels laten deze taxi's niet voorrijden.

De taxi's met daklicht zijn steeds vaker wèl zonder uitlaat. Dat zijn vaak de TTO-taxi's van een Amsterdamse taxicentrale. TTO-taxi's verplichten zichzelf aan allerlei gemeentelijke regels te voldoen om niet hun status te verliezen. De contractmarkt hier is ook met name in handen van die taxicentrales.

In het Marktbeeld Taxi «https://www.ilent.nl/onderwerpen/ontwikkelingen-en-cijfers-van-de-taximarkt/documenten/publicaties/2023/03/24/marktbeeld-taxi> staat een verontrustend hoog aantal taxi-ondernemingen in de gemeente Amsterdam en omliggende gemeenten. In Amsterdam een taxi-onderneming per 351 inwoners. Met andere woorden, al die jonge jongens uit stadsdeel Nieuw-West die zichzelf hebben laten wijsmaken dat ze goed kunnen verdienen als taxichauffeur schrijven zich in bij de KvK. Zie deze TikTok-video «https://twitter.com/StefKeij/status/1636656907015405568>. Een stoer beroep waarmee je ook wat bij kan verdienen door porties wit poeder aan klanten te verkopen, vermomd als heel duur kort ritje tussen Rembrandtplein en CS.

Het lukt deze taxi-chauffeurs vast niet om over te stappen op taxi's zonder uitlaat. Als dat al lukt, moeten ze die ook nog zien op te laden. De standplaatsen in het uitgaangsgebied waar elektrische taxi's kunnen opladen zijn voor TTO-taxi's, dus moeten ze ergens een gewone laadpaal vinden in een woonwijk. Dat verspreid ze. Ik hoop dat veel platformtaxi's door deze maatregel verdwijnen. In ieder geval zullen ze minder vervuilend rondrijden. Als je even geen klant hebt moet je zo veel mogelijk aan de laadpaal immers.