Zoekresultaat

175 resultaten
U heeft gezocht op: Belasting

Sorteren op:
  • Wet implementatie EU-richtlijn meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies

    Op 13 maart 2018 is de richtlijn inzake verplichte automatische uitwisseling van inlichtingen met betrekking tot meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies (hierna: DAC6) aangenomen. Met dit conceptwetsvoorstel wordt beoogd DAC6 te implementeren in nationale wetgeving. De implementatie leidt tot wijzigingen in de Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen en de Algemene wet inzake rijksbelastingen.

  • Wet implementatie EU-richtlijn transparantie inkomsten via de digitale platformeconomie en overige aanpassingen

    Op 22 maart 2021 heeft de Raad van de Europese Unie Richtlijn (EU) 2021/514 (ook wel DAC7 genoemd) aangenomen, waarmee het instrumentarium voor samenwerking tussen belastingdiensten op het gebied van de digitale economie wordt uitgebreid. Met dit conceptwetsvoorstel wordt beoogd DAC7 te implementeren in nationale wetgeving. De implementatie leidt tot wijzigingen in de Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen.

  • Wet implementatie richtlijn betalingsdienstaanbieders

    Op 18 februari 2020 heeft de Raad van de Europese Unie Richtlijn (EU) 2020/284 (richtlijn betalingsdienstaanbieders) aangenomen. Op grond van deze richtlijn worden betalingsdienstaanbieders verplicht om onder voorwaarden alle betaaldata van grensoverschrijdende transacties te delen met de Belastingdienst. Met dit conceptwetsvoorstel wordt beoogd om deze richtlijn te implementeren in nationale wetgeving. De implementatie leidt tot wijzigingen in de Wet op de Omzetbelasting 1968.

  • Wet inhoudingsplicht houdstercoöperatie en uitbreiding inhoudingsvrijstelling

    Nv’s/bv’s zijn inhoudingsplichtig voor de dividendbelasting. Een coöperatie, ook als die als houdstercoöperatie in internationale structuren wordt gebruikt, is niet inhoudingsplichtig. Dit ontwerp bevat maatregelen om dit verschil op te heffen. Ook de inhoudingsvrijstelling wordt uitgebreid richting derde landen waarmee Nederland een volledig belastingverdrag heeft gesloten. Dekkingsmaatregelen, die binnen het domein van het bedrijfsleven liggen, worden in het definitieve wetsvoorstel opgenomen.

  • Wet invoering BSN en voorzieningen digitale overheid BES

    Het voorstel is om alle inwoners van Bonaire, Sint Eustatius en Saba een burgerservicenummer (BSN) te geven. Daarmee krijgen zij ook toegang tot DigiD en andere inlogmiddelen om zaken te regelen met de overheid. Denk aan het online doorgeven van een verhuizing en het doen van belastingaangifte. Het kan vanuit huis, vanaf de computer of smartphone. Dat is gemakkelijker, scheelt de burger tijd en maakt de overheidsdienstverlening beter.

  • Wet invoering conditionele bronbelasting op dividenden

    Invoering conditionele bronbelasting op dividenden.

  • Wet minimum CO2-prijs elektriciteitsopwekking

    In het regeerakkoord 2017-2021 “Vertrouwen in de toekomst” (Bijlage bij Kamerstukken II, 34700 nr. 34) is afgesproken om per 2020 een minimum CO2-prijs voor elektriciteitsopwekking in te voeren bij bedrijven die vallen onder Europese systeem voor emissiehandel (ETS). De prijs bestaat uit een combinatie van de CO2-prijs die volgt uit het ETS en een nationale heffing. De prijs loopt op tot 43 euro in 2030.

  • Wet omzetgerelateerde vrijstelling voor ondernemers van belasting

    Wijziging van de huidige kleineondernemingsregeling in de Wet op de omzetbelasting 1968 in een facultatieve omzetgerelateerde vrijstellingsregeling van omzetbelasting.

  • Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 20..

    Regels met betrekking tot de inlichtingen- en veiligheidsdiensten alsmede wijziging van enkele wetten

  • Wet tegemoetkoming onterechte afwijzing buitengerechtelijke schuldregeling

    Het wetsvoorstel Wet tegemoetkoming onterechte afwijzing buitengerechtelijke 
    schuldregeling regelt een wettelijke grondslag om burgers van wie een MSNP-verzoek 
    onterecht door de Belastingdienst is afgewezen tegemoet te komen. Het 
    tegemoetkomingsbeleid bestaat uit meerdere onderdelen, te weten: 1) een 
    tegemoetkoming voor immateriële schade, 2) kwijtschelding van de nog openstaande 
    schulden bij de Belastingdienst en de Dienst Toeslagen, 3) een bedrag gelijk aan de 
    betaalde bedrage en verrekende bedragen door de Belastingdienst en de Dienst Toeslagen 
    en 4) een pseudo-MSNP.