Zoekresultaat

3181 resultaten
U heeft gezocht op:

Sorteren op:
  • Slimmere toepassing eigen risico in de medisch-specialistische zorg

    Met deze wijziging geldt vanaf 2025 een maximumbedrag van € 150 per behandeling voor medisch-specialistische zorg. Dat betekent dat mensen niet meer in één keer hun gehele eigen risico hoeven te betalen als een behandeling in de medisch-specialistische zorg € 385 of meer kost. In plaats daarvan betalen zij per behandeling een bedrag tot maximaal € 150. De totale hoogte van het verplicht eigen risico verandert niet en blijft €385 euro in 2025. 

  • Social Climate Fund

    Nederland wil in 2050 klimaatneutraal zijn om zo te helpen met het verminderen van klimaatverandering. Daarom werken we aan een overgang van het gebruik van fossiele naar duurzame energie: de energietransitie. Dit biedt nieuwe kansen maar kost ook geld. Voor consumenten en bedrijven kan dit financiële gevolgen hebben. Zo kunnen bijvoorbeeld de kosten van brandstof stijgen. Om ervoor te zorgen dat de energietransitie voor iedereen betaalbaar blijft, heeft de Europese Unie een fonds opgezet: het Social Climate Fund. Nederland kan hier geld uit ontvangen voor een eerlijke energietransitie. Het kabinet moet hiervoor plannen indienen bij de Europese Commissie. De deadline hiervoor is 30 juni 2025.

    Bij deze consultatie willen we u vragen uw mening over deze voorstellen te geven. 

  • Sollicitatiebesluit Appa 2025

    Het voorstel bestaat uit twee onderdelen: het ‘Sollicitatiebesluit Appa 2025’ en de ‘Regeling sollicitatieplicht Appa 2025’. Het conceptbesluit en de conceptregeling worden afzonderlijk ter consultatie aangeboden en zijn uitwerking van de Wet aanpassing Appa en enkele andere wetten 2021 (Stb. 2021, 328). Op basis van deze wijzigingswet worden aangescherpte kwaliteitseisen voorgesteld aan re-integratiebureaus en aan het re-integratieplan en wordt een maximumbedrag voorgesteld voor het eigen budget van een politieke ambtsdrager die is gestopt of ontslagen om zich te laten begeleiden en ondersteunen bij diens sollicitatieplicht.

  • Spoedaanpak stikstof bouw en infrastructuur

    In de Spoedwet aanpak stikstof is voorzien in aanvullende instrumenten voor de aanpak van de stikstofproblematiek. Een van de instrumenten waarin de Spoedwet voorziet, is de mogelijkheid om bij ministeriële regeling een stikstofregistratiesysteem in te stellen dat ruimte moet bieden bij toestemmingverlening voor nader te omschrijven categorieën van projecten. Daartoe is de Regeling spoedaanpak stikstof bouw en infrastructuur opgesteld. Op deze regeling kunt u nu reageren.

  • Spoedwet vervangen omgevingswaarde stikstof

    Dit wetsvoorstel voorziet in de vervanging van de huidige Kritische Depositie Waarde (KDW)-omgevingswaarden voor een wettelijk verplicht programma van maatregelen inclusief sectorale doelen gericht op emissiereductie. Daarmee wordt voldaan aan de afspraak uit het Hoofdlijnen akkoord om de op de KDW gebaseerde omgevingswaarden uit de Omgevingswet te halen en te vervangen voor een juridisch houdbaar alternatief.

  • SPUK Huiselijk geweld en kindermishandeling

    Deze consultatie gaat over een conceptregeling specifieke uitkering specialistische functies aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling (SPUK). Deze SPUK regelt enkele specialistische functies in het domein van huiselijk geweld en kindermishandeling die landelijke samenwerking vereisen. De doelgroep van deze functies is te klein om lokaal of regionaal te organiseren.

  • Stakeholderconsultatie aanbesteding uitvoering exportkredietverzekeringsfaciliteit (ekv)

    De uitvoering van de exportkredietverzekering en BZ-regelingen (ekv) worden vanaf 2026 opnieuw aanbesteed. De huidige uitvoerder, Atradius Dutch State Business, voert de regeling namens de Staat uit.

  • standaardverpakking voor sigaretten en shag

    Het doel van het conceptbesluit is het creëren van een delegatiegrondslag om bij ministeriële regeling eisen te stellen aan de standaardverpakkingen van sigaretten en shagtabak. Neutrale verpakkingen verminderen de aantrekkelijkheid van rookwaar en vergroten het bewustzijn van de schadelijkheid van roken. Het kabinet wil een rookvrije generatie realiseren in 2040, waarbij geen enkele jongere meer rookt. Neutrale verpakkingen is één van de maatregelen van dit akkoord.

  • Startende en stoppende exploitanten

    Op grond van de nationale CO2-heffing industrie worden voor exploitanten van industriële installaties ieder jaar de uitstoot en het aantal dispensatierechten bepaald op basis van verschillende, soms geverifieerde, documenten. Bij bedrijven die nieuw onder de heffing komen te vallen, of voor nieuwe installaties die een vergunning krijgen (hierna: startende exploitanten) is er een mogelijkheid dat de benodigde documentatie, en de verificatie daarvan, niet tijdig kan worden ingediend, wegens samenloop met het Europese emissiehandelssysteem. Dit zorgt voor uitvoeringslasten bij de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) en voor onnodige administratieve lasten bij startende exploitanten. Daarnaast zijn bedrijven waarvan de vergunning wordt ingetrokken (hierna: stoppende exploitanten) momenteel over hun laatste jaar niet meer verplicht om bepaalde documentatie, soms geverifieerd, in te dienen waardoor de NEa niet meer de uitstoot en het aantal dispensatierechten kan bepalen over dit laatste jaar.

  • Startprocedure B3-scholen en hardvochtigheden vso en pro

    Dit wetsvoorstel wijzigt in de eerste plaats de startprocedure van niet-bekostigde scholen, de zogenoemde B3-scholen. Nu start een dergelijke school, en onderzoekt de inspectie daarna pas of aan de wet wordt voldaan. Dat wordt veranderd: de inspectie kan voortaan voordat de school onderwijs verzorgt onderzoek doen. Ten tweede worden twee zogenoemde ‘hardvochtigheden’ in de regelgeving voor het pro en het vso weggenomen.