Zoekresultaat

418 resultaten
U heeft gezocht op: Water

Sorteren op:
  • Wet op de politieke partijen

    Politieke partijen spelen een belangrijke rol in onze democratie. Daarom wil het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de onafhankelijke positie van politieke partijen versterken en hun transparantie vergroten. Dit wordt gedaan door de positie van politieke partijen duidelijk in de wet te regelen. De Wet op de politieke partijen bundelt de bestaande regels en voegt er nieuwe regels aan toe. Daarnaast regelt de Wet op de politieke partijen ook dat politieke partijen in gemeentes, provincies, waterschappen en de openbare lichamen Bonaire, Sint-Eustatius en Saba recht hebben op subsidie en ook moeten voldoen aan (transparantie)regels.

  • Wet programmatuur verkiezingsuitslagen

    Met dit wetsvoorstel worden taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden vastgelegd rond het beheer en het gebruik van uitslagprogrammatuur in het verkiezingsproces.

  • Wet Publiekrechtelijke omvorming ProRail

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de Wet Publiekrechtelijke omvorming ProRail voor. Met deze wet wordt de B.V. ProRail omgevormd naar een publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan met eigen rechtspersoonlijkheid. Dit wetsvoorstel regelt de inrichting van het zelfstandig bestuursorgaan, kent taken en bevoegdheden toe aan het zelfstandig bestuursorgaan en regelt de verhouding tussen ProRail en de minister van Infrastructuur en Waterstaat.

  • Wet stikstofreductie en natuurverbetering

    Dit wetsvoorstel introduceert in de Wet natuurbescherming en later in de Omgevingswet een streef/omgevingswaarde en een programma met maatregelen om de depositie van stikstof op daarvoor gevoelige habitats in Natura 2000-gebieden te verminderen en de natuur in die gebieden te verbeteren. Het programma wordt gemonitord, elke 6 jaar geactualiseerd en ook tussentijds gewijzigd als dat nodig is om te voldoen aan de streef/omgevingswaarde.

  • Wet topinkomens

    Met dit wetsvoorstel wordt voorzien in de behoefte de topinkomens in de publieke en semipublieke sector te normeren. De openbaarmaking van topinkomens is al geregeld in de Wet openbaarmaking uit publieke middelen gefinancierde. In aanvulling hierop is een normering van de beloning van topfunctionarissen in de semipublieke sector wenselijk. De wet is in het Coalitieakkoord aangekondigd.

  • Wet tot gedogen van werken van algemeen belang

    In wetgeving is geregeld dat de minister van Verkeer en Waterstaat een rechthebbende op een onroerende zaak, bijv. een eigenaar van een weiland, kan verplichten om een werk van algemeen belang te gedogen. Het kan daarbij bijv. gaan om een elektriciteitskabel, een gasleiding of een riolering. Het opleggen van die plicht mag alleen wanneer aan in de wet genoemde voorwaarden is voldaan. De wet die dit regelt, de Belemmeringenwet Privaatrecht (BP), uit 1927 is verouderd.

  • Wet tot wijziging van de Archiefwet 1995

    - het beleggen van de zorg over provinciale archiefbescheiden na overbrenging naar een archiefbewaarplaats bij gedeputeerde staten van de provincie. - het voorstel om de advisering van de Raad voor Cultuur over ontwerp-selectielijsten te laten vervallen. - het verplaatsen van de advisering bij overbrenging over de openbaarheid van decentrale archiefbescheiden van de rijksarchivarissen naar de algemene rijksarchivaris.

  • Wet tot wijziging van de Wet milieubeheer houdende een maximaal budget voor het meerjarenprogramma geluidsanering

    Op basis van de Wet milieubeheer moeten Rijkswaterstaat en ProRail voor alle hoofd(spoor)wegen een saneringsplan opstellen. Een saneringsplan geeft op basis van de bestaande geluidhinder aan of er maatregelen, zoals stille wegdekken, raildempers en geluidschermen, moeten worden getroffen. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is voornemens de Wet milieubeheer te wijzigen opdat de maatregelen kunnen worden geprioriteerd, zodanig dat het beschikbare budget niet overschreden wordt.

  • Wet verbetering rechtsbescherming WOZ

    Op basis van de Wet WOZ wordt een WOZ-waarde aan een onroerende zaak toegekend. Nu men belang kan hebben bij een lagere en een hogere WOZ-waarde, kunnen belanghebbenden ook tegengestelde belangen hebben. De huidige wetgeving is hier nog onvoldoende op toegespitst. Doel van het ter consultatie voorgelegde wetsvoorstel is dan ook om de rechtsbescherming van de belanghebbenden bij een WOZ-beschikking adequaat te regelen.

  • Wet versterking participatie op decentraal niveau

    Dit wetsvoorstel regelt dat het decentraal bestuur inwoners in staat stelt te participeren bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid. Daarvoor wordt de regeling over inspraak in de Gemeentewet, Provinciewet, Waterschapswet en WolBES uitgebreid naar participatie. Daarnaast wordt het uitdaagrecht wettelijk verankerd.