Zoekresultaat
125 resultaten
U heeft gezocht op:
Weg
-
Subsidieregeling patiënten- en gehandicaptenorganisaties
Patiënten- en gehandicaptenorganisaties (verder: pg-organisaties) worden gesubsidieerd vanuit het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (verder: VWS). Het huidige beleidskader voor subsidiëring van patiënten- en gehandicaptenorganisaties 2019-2022 (verder: beleidskader PGO), dat vorig jaar met één jaar is verlengd, loopt eind 2023 af. De herziening van het huidige beleidskader PGO krijgt vorm in een nieuwe subsidieregeling. Per 1 januari 2024 zal de nieuwe subsidieregeling PGO 2024-2028 in werking treden.
-
Wijziging van het Kentekenreglement in verband met het kentekenen van bijzondere bromfietsen
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Kentekenreglement. Er komt een registratie- en kentekenplicht voor bijzondere bromfietsen. Voor nieuwe voertuigen gaat dit meteen in, voor bestaande voertuigen is er een overgangstermijn van 12 maanden.
-
Regeling vrachtwagenheffing
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan de Regeling vrachtwagenheffing. Deze regeling is een noodzakelijke nadere uitwerking van de Wet vrachtwagenheffing. Deze wet is in 2023 (gedeeltelijk) in werking getreden.
-
Compensatieregeling Stintgebruikers
Op 1 oktober 2018 is de Stint op last van de minister van de weg gehaald. Gebruikers (veelal in de kinderopvang) moesten hun vervoer anders organiseren en maakten hiervoor kosten. Ook was de Stint in waarde verminderd. De minister compenseert deze kosten met deze regeling voor alle gebruikers van alle soorten Stints. Er waren twee soorten Stints: 800 watt Stint en 1200 watt Stint. De compensatieregeling is bedoeld voor gebruikers van beide soorten Stints.
-
Wijziging Besluit energie vervoer REDIII
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Besluit energie vervoer. Met deze wijziging wordt een deel van de Europese richtlijn Hernieuwbare Energie (ook wel RED-III) in de Nederlandse regelgeving opgenomen. Deze wijziging verplicht brandstofleveranciers om elk jaar (tot en met 2030) CO2-ketenemissies terug te dringen. De precieze wijzigingen staan beschreven in het document ‘Overzicht wijzigingen’, dat u kunt bekijken onder ‘Relevante documenten’.
-
Gewijzigde tijdelijke subsidieregeling onderzoek interventies ter uitbreiding arbeidstijd
Het Groeifondsprogramma ‘Meer uren werkt!’ is erop gericht drempels weg te nemen, zodat mensen die in deeltijd werken en meer willen werken, dat ook kunnen doen. Met deze regelwijziging hebben we goed geluisterd naar signalen in het werkveld en willen we verbeteringen aanbrengen in de mogelijkheid tot samenwerking met externe partijen en in de financieringsparagraaf. Het doel van de regeling blijft hiermee ongewijzigd. Op basis van zeven activiteiten/interventies zal wetenschappelijk worden onderzocht wat er werkt in de praktijk en voor wie. De eerste vijf activiteiten onderzoeken we in zorg en welzijn, onderwijs en kinderopvang. Het gaat om de volgende activiteiten:
-
Regeling verbod voorziening omzeilen controle opvoeren elektrische fietsen
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan een wijziging van de regeling Voertuigen. De wijziging is onderdeel van de aanpak tegen het opvoeren elektrische fietsen, waaronder fatbikes (zie Kamerbrief 29 maart 2024). Met deze regeling wordt het verboden om een techniek aanwezig te hebben om controles op de snelheid te omzeilen. Verder worden er een aantal zaken in de toelichting bij deze regeling verder uitgelegd:
- De regels voor het in de handel brengen van fietsen met trapondersteuning.
- De regels voor het op de markt aanbieden van fietsen met trapondersteuning.
- De regels voor het gebruik van fietsen met trapondersteuning. -
Wetsvoorstel beleidsbeëindiging Vf en modernisering Pf
vervangingskosten van ziek onderwijspersoneel. Participatiefonds (Pf): hervorming van de vereveningstaak inzake werkloosheidskosten en intensivering re-integratie van mensen met onderwijsuitkering.
-
Wet Vrachtwagenheffing
Het Ministerie van IenW bereidt, in navolging van onze buurlanden, een wetsvoorstel voor vrachtwagenheffing voor. Binnenlandse en buitenlandse houders van vrachtwagens betalen per kilometer, op autosnelwegen en een aantal andere wegen (met name N-wegen). De hoogte wordt bepaald door milieueigenschappen en gewichtsklasse van de vrachtwagen. De netto-inkomsten worden gebruikt voor belastingverlaging en innovatie en verduurzaming van de sector. Hiermee wordt invulling gegeven aan het regeerakkoord.
-
Wijziging WHW ivm studiekeuze-informatie en studenttevredenheidsonderzoek
Met dit wetsvoorstel wordt het verzamelen en verspreiden van studiekeuze-informatie en het doen van studenttevredenheid een wettelijke taak van een daartoe aan te wijzen rechtspersoon. De rechtspersoon neemt in verband met haar taak enquêtes af, waarvoor de instellingen van hoger onderwijs gegevens aanleveren.