Zoekresultaat

405 resultaten
U heeft gezocht op: Water

Sorteren op:
  • Regeling kwijtschelding belastingen medeoverheden

    Belasting wordt aan de Nederlandse staat betaald via de Belastingdienst, maar ook aan de andere overheden: gemeenten, waterschappen en soms provincies. Als iemand echt geen belasting kan betalen kan diegene aan de overheid vragen of de belasting kan worden kwijtgescholden. De belasting hoeft dan niet betaald te worden. Om te kijken of iemand echt geen belasting kan betalen kijkt de overheid naar zijn inkomen en spaargeld (vermogen). De gemeenten, provincies of waterschappen gebruiken hiervoor dezelfde regels die de Belastingdienst ook gebruikt: de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990. In deze regels staat precies hoeveel inkomen of vermogen iemand mag hebben. Is je inkomen of vermogen hoger, dan krijg je geen kwijtschelding. Met de nieuwe “Regeling kwijtschelding belastingen medeoverheden” kunnen de medeoverheden sommige van deze regels net iets soepeler maken. Iemand mag dan een iets hoger inkomen of vermogen hebben en toch nog kwijtschelding krijgen. Een gemeente, provincie of waterschap moet hier dan wel voor kiezen. Zij mogen namelijk zelf beslissen of ze de regels iets willen versoepelen. 

  • Wijziging van het Drinkwaterbesluit en het Besluit kwaliteit leefomgeving in verband met de herziene Europese Drinkwaterrichtlijn

    Het ministerie van IenW bereidt een wijziging voor van het Drinkwaterbesluit (Dwb) en het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl). Dit is nodig omdat de Europese Drinkwaterrichtlijn is herzien. In het Dwb gaat het om nieuwe regels voor risicobeheersing van drinkwaterkwaliteit, informatievoorziening, kleine wijzigingen ivm Legionella en voorbereiding van een Europees testsysteem voor kranen, leidingen en dergelijke. In het Bkl gaat het om nieuwe regels voor risicobeheersing van drinkwaterbronnen.

  • Tijdelijke Subsidieregeling Vuurwerkverbod Covid19 detailhandel 2

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een tijdelijke subsidieregeling voor als steunmaatregel voor de vuurwerksector. Deze regeling is met name bedoeld als compensatie voor de detailhandel vanwege het tijdelijke vuurwerkverbod voor de komende jaarwisseling. LET OP: Er loopt tot en met 31 januari 2022 ook een internetconsultatie voor een regeling voor opslag en vervoer. In de Kamerbrief van 22 december 2021 worden beide regelingen ook toegelicht (zie de link hieronder).

  • Tijdelijke subsidieregeling Vuurwerkverbod COVID19 opslag en vervoer 2

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een tijdelijke subsidieregeling voor als steunmaatregel voor de vuurwerksector. Deze regeling is bedoeld als compensatie voor de importeurs van eindejaarsvuurwerk vanwege het tijdelijke vuurwerkverbod voor de komende jaarwisseling. LET OP: Er loopt tot en met 31 januari ook een internetconsultatie voor een regeling voor de detailhandel. In de Kamerbrief van 22 dec. 2021 worden beide regelingen toegelicht (zie de links hieronder).

  • verzamelwet IenW 2021

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wetsvoorstel voor dat een aantal wetten wijzigt. Het voorstel is een verzamelwet die de kwaliteit van de wetgeving verbetert. Het voorstel leidt niet tot grote wijzigingen en is als het ware een onderhoudsbeurt voor de wetgeving.

  • Regeling Aanschafsubsidie Zero Emissie Trucks (AanZET)

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) voor. Deze regeling draagt bij aan de ambities uit het Klimaatakkoord om de uitstoot van broeikasgassen in de logistieke sector te verminderen. AanZET heeft ook als doel om sneller over te gaan stappen op emissieloze vrachtwagens. Daartoe vergoedt de regeling een deel van de meerkosten van een emissieloze vrachtwagen (klasse N2 en N3) ten opzichte van een dieselvrachtwagen.

  • Wijziging maximumtarieven taxivervoer 2022

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een wijziging voor van de maximumtarieven voor taxivervoer in 2022. Deze tarieven worden jaarlijks aangepast op basis van de Landelijke Tarievenindex (LTI). IenW wil de nieuwe maximumtarieven per 1 januari 2022 in laten gaan.

  • Invoering uitgebreide producentenverantwoordelijkheid textiel

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) voor textiel voor. Die moet ingaan per 2023. Textiel is een van de meest vervuilende industrieën wereldwijd waarbij veel grondstoffen worden verspild. De UPV maakt producenten van textiel verantwoordelijk voor de inzameling, hergebruik, recycling en afvalverwerking van hun producten. Dit moet zorgen voor meer hergebruik, minder verspilling en minder vervuiling.

  • Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) voor. Dit om bij te dragen aan 60% minder stikstof in de bouw in 2030. Door deze regeling kunnen subsidies worden verstrekt voor 1. De aanschaf van een emissieloze bouwmachine, 2. De elektrificatie van een bestaande bouwmachine of de toepassing van een nabehandelingssysteem, en 3. Het ontwikkelen van nieuwe emissieloze bouwmachines en de benodigde tank- en laadoplossingen.

  • Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een Tijdelijke regeling groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024 voor. Onderhoud is noodzakelijk om de zes start- en landingsbanen en alle taxibanen in goede conditie én veilig te houden en zo aan Europese veiligheidsregels te blijven voldoen. Om deze werkzaamheden uit te kunnen laten voeren heeft de luchthaven Schiphol het ministerie gevraagd om tijdens de onderhoudsperioden in 2024 af te kunnen wijken van de standaardregels in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB) over baan- en routegebruik. Ook heeft Schiphol gevraagd om vervangende grenswaarden voor de geluidbelasting vast te stellen.