Zoekresultaat

400 resultaten
U heeft gezocht op: Water

Sorteren op:
  • Beleidsmatige wijziging regeling groenprojecten 2022

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt, na een jaarlijkse monitoring, een beleidsmatige wijziging voor van de Regeling groenprojecten 2022. Deze regeling stimuleert de financiering van duurzame innovatieve projecten die zonder deze regeling niet tot stand zouden komen. Door de voorliggende wijziging van deze regeling worden de mogelijkheden voor circulaire technieken verbreed.

  • Maatwerksubsidie Djewels

    De minister voor Klimaat en Energie is voornemens een maatwerksubsidie te verstrekken aan een innovatief elektrolyseproject van 20 MW in Groningen (Delfzijl) genaamd Djewels. Het project maakt onderdeel uit van de Toekomstagenda Groningen.

  • Besluit bemanning zeeschepen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een herziening voor van het Besluit zeevarenden over de opleidingseisen en het welzijn van de bemanning (zeevarenden) op Nederlandse zeeschepen. Dit conceptbesluit is onderdeel van de modernisering van de bemanningsregelgeving en behoort bij het Wetsvoorstel bemanning zeeschepen, dat thans ter behandeling ligt bij de Tweede Kamer. Dit wetsvoorstel is in 2022 voor internetconsultatie (IC) voorgelegd. Een concept van het besluit is destijds ter informatie bijgevoegd. Die IC heeft tot enkele aanpassingen geleid van het wetsvoorstel. Ook het conceptbesluit is als gevolg hiervan aangepast.

  • Wijziging Wet Vrachtwagenheffing

    In 2026 voert Nederland een vrachtwagenheffing in. Eigenaren van vrachtwagens betalen dan per gereden kilometer, op de snelwegen en een aantal provinciale en lokale hoofdwegen. Op www.vrachtwagenheffing.nl vindt u meer informatie over de vrachtwagenheffing. De Wet vrachtwagenheffing is in 2022 door het parlement aangenomen en is in 1 januari 2023 (gedeeltelijk) in werking getreden. Inmiddels zijn de Europese regels voor tolheffingen gewijzigd. Daarom is ook wijziging van de Wet Vrachtwagenheffing noodzakelijk, en deze wijzigingen liggen nu voor in deze internetconsultatie.

  • Verzamelbesluit Omgevingswet IenW milieu 2025

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt via een verzamelbesluit wijzigingen voor in:

  • Verzamelbesluit Omgevingswet bodem en water 2025

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van een aantal Besluiten die horen bij de Omgevingswet. Het gaat om het Besluit activiteiten leefomgeving, het Invoeringsbesluit Omgevingswet, het Omgevingsbesluit en het Besluit bodemkwaliteit.

  • Wijziging Regeling gewasbeschermingsmiddelen en biociden

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Regeling gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Rgb) voor.

  • Wet implementatie Open data richtlijn

    De Europese Unie (EU) heeft op 20 juni 2019 de ‘Open data richtlijn’ aangenomen. Nederland moet de regels uit de Open data richtlijn nu overnemen in een Nederlandse wet. Nederland mag wel zelf bepalen in welke wet dat het beste kan gebeuren en hoe ze daarin worden opgenomen, als de inhoud maar hetzelfde is als de regels uit de richtlijn. Deze internetconsultatie gaat over de wet waarmee de regels uit de Open data richtlijn in de Nederlandse wet worden opgeschreven. Deze wet gaan we de ‘Wet implementatie Open data richtlijn’ noemen.

  • Wijziging Kadasterwet ivm obstakeldatabank

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een aanpassing voor op de Kadasterwet. Aanleiding is dat het Kadaster de taak heeft gekregen om obstakelgegevens te verzamelen en bij te houden. Dit gebeurt in een database genaamd Electronic Terrain and Obstacle Data (eTOD). Met jaarlijkse meetvluchten worden obstakels hoger dan 100 m (Civiele vereiste) en 60 m (Defensie vereiste) opgenomen in deze database. De luchtvaart gebruikt die bij het voorbereiden en uitvoeren van een vlucht.

  • Uitvoeringswet HNS-verdrag over aansprakelijkheid gevaarlijke en schadelijke stoffen

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wetsvoorstel voor op basis van het zogenoemde HNS-verdrag. Partijen die schade lijden door een ongeval met een zeeschip met gevaarlijke en schadelijke stoffen worden door dit verdrag beter beschermd. Het bestaat uit drie onderdelen: • een hoger maximum bedrag bij schade; • een verzekeringsplicht voor de scheepseigenaar; • instelling van een fonds voor slachtoffers als hun schade niet volledig wordt vergoed door de scheepseigenaar.