Zoekresultaat
79 resultaten
U heeft gezocht op:
Hoger onderwijs
-
Wijziging van de Regeling aanmelding en toelating hoger onderwijs onder andere in verband met de invoering van loting als selectie-instrument en met wijziging van nadere vooropleidingseisen
Met deze wijzigingsregeling worden aanpassingen gedaan aan de Regeling aanmelding en toelating hoger onderwijs (Ratho) en de bijlagen. In de Ratho worden de nadere voorschriften in het kader van loting als selectie-instrument uitgewerkt. In de bijlagen van de Ratho staan onder andere de landelijk geldende nadere vooropleidingseisen en aanvullende eisen.
-
Wijzigingsregeling studiefinanciering
De regeling regelt onder andere op welke wijze de oud-student een aanvraag kan doen voor de tegemoetkomingen indien deze niet ambtshalve worden vastgesteld of kunnen worden vastgesteld, omdat DUO niet over de juiste gegevens beschikt. De wijzigingsregeling regelt ook de aanvraagprocedure voor mbo-studenten die gebruik willen maken van het overgangsrecht om aan te geven dat ze wensen over te stappen naar het terugbetalingsregime waarin de studieschuld in 15 jaar wordt terugbetaald.
-
Wet vrij en veilig onderwijs
Dit wetsvoorstel gaat over het verbeteren van de veiligheid op school. Daarbij moeten scholen meer doen om onveilige situaties in beeld te krijgen en ervoor te zorgen dat die minder voorkomen. De Onderwijsinspectie krijgt ook meer informatie over onveilige situaties. Daarnaast komen er regels voor de manier waarop scholen omgaan met klachten. Ten slotte moeten scholen jaarlijks hun veiligheidsbeleid beoordelen in het licht van de kennis die zij op het gebied van (on)veiligheid hebben opgedaan.
-
Wet internationalisering in balans
Het doel van het wetsvoorstel internationalisering in balans is het zorgen voor een balans tussen voordelen en nadelen van internationalisering in het hoger onderwijs. De wet geeft onderwijsinstellingen en de minister instrumenten gericht op de opleidingstaal, de taalvaardigheid van studenten, het toelaten van een maximum aantal studenten bij een opleiding (numerus fixus) en het nemen van regie. Op die manier kunnen zij beter sturen.
-
Uitbreiding doelgroep studiefinanciering, tegemoetkoming schoolkosten en onderwijsbijdrage en wettelijk collegegeld.
Deze AMvB heeft tot doel om enkele beperkte aanpassingen aan te brengen in de groep die aanspraak maakt op studiefinanciering, een tegemoetkoming in de schoolkosten en/of onderwijsbijdrage en/of wettelijk collegegeld. Dit gebeurt naar aanleiding van EU-richtlijnen, een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep en de uitvoeringspraktijk van DUO. De AMvB regelt ook welke gegevens ho-instellingen aan Studiekeuze 123 aanleveren ten behoeve van onderzoek naar studenttevredenheid en - betrokkenheid.
-
Diplomaregister: met DigiD zijn nepdiploma’s passé.
Met dit wetsvoorstel wordt voorzien in een centraal, landelijk diplomaregister. Dit register ontsluit digitaal de diplomagegevens, die al door de overheid worden bewaard. Deze gegevens zijn geregistreerd in databases van het Ministerie van OCW en betreffen diplomagegevens van het door de overheid bekostigde voortgezet onderwijs, beroeps- en volwassenenonderwijs en hoger onderwijs (hogescholen + universiteiten). Ook worden de diplomagegevens van inburgering en Nederlands als tweede taal verstrekt
-
Wijziging van Regeling aanmelding en toelating hoger onderwijs
De regeling aanmelding en toelating hoger onderwijs wordt jaarlijks gewijzigd voor de meest actuele toelatingseisen voor een associate degree- en bacheloropleiding. Daarnaast zijn nadere regels van procedurele aard doorgevoerd bij het aanmelden voor een opleiding waarvan één of meer trajecten een fixus heeft. Het aantal te verstrekken persoonsgegevens van een internationale aspirant-student bij aanmelding voor een opleiding is geminimaliseerd.
-
Regeling leeruitkomsten hoger onderwijs
Het wetsvoorstel leeruitkomsten hoger onderwijs maakt het werken met eenheden van leeruitkomsten mogelijk bij deeltijdse en duale opleidingen in het hbo en wo en bij voltijdopleidingen in het hbo. Voor voltijdopleidingen in het wo met een substantiële praktijkcomponent bepaalt deze regeling dat werken met eenheden van leeruitkomsten mogelijk is. Wo instellingen melden welke opleidingen met eenheden van leeruitkomsten willen werken en leveren bewijsstukken dat aan de substantiële praktijkcomponent is voldaan. De regeling wordt eenmaal per jaar bijgewerkt.
-
Gewijzigde tijdelijke subsidieregeling onderzoek interventies ter uitbreiding arbeidstijd
Het Groeifondsprogramma ‘Meer uren werkt!’ is erop gericht drempels weg te nemen, zodat mensen die in deeltijd werken en meer willen werken, dat ook kunnen doen. Met deze regelwijziging hebben we goed geluisterd naar signalen in het werkveld en willen we verbeteringen aanbrengen in de mogelijkheid tot samenwerking met externe partijen en in de financieringsparagraaf. Het doel van de regeling blijft hiermee ongewijzigd. Op basis van zeven activiteiten/interventies zal wetenschappelijk worden onderzocht wat er werkt in de praktijk en voor wie. De eerste vijf activiteiten onderzoeken we in zorg en welzijn, onderwijs en kinderopvang. Het gaat om de volgende activiteiten:
-
Wetsvoorstel uitbreiding wettelijke grondslagen gegevensverwerking register onderwijsdeelnemers
De voorgestelde uitbreiding van de wettelijke grondslagen voor gegevensverwerking betreft onder meer: aansluiting van particuliere, buitenlandse en internationale scholen op het register onderwijsdeelnemers, gegevensverstrekking uit het register onderwijsdeelnemers aan o.a. sectorraden, pensioenuitvoerders en Belgische toezichthouder AGODI, en het gebruik van diplomagegevens voor het legaliseren van diploma’s voor het gebruik hiervan in het buitenland.