Zoekresultaat

86 resultaten
U heeft gezocht op: Hoger onderwijs

Sorteren op:
  • Besluit verlenging educatieve module

    Het experiment educatieve module maakt het mogelijk dat reeds afgestudeerde bachelorstudenten van het wetenschappelijk onderwijs alsnog een educatieve module kunnen volgen die tot een beperkte tweedegraads bevoegdheid voor het voortgezet onderwijs leidt. Dit is van groot belang in verband met het lerarentekort. Het experiment eindigt per 30 juni 2019, maar loopt nog te kort om te kunnen worden geëvalueerd. Daarom is besloten het experiment met drie jaar te verlengen.

  • Herziening kwalificatiestructuur mbo

    De consultatie betreft het conceptwetsvoorstel herziening kwalificatiestructuur mbo.

  • Diplomaregister: met DigiD zijn nepdiploma’s passé.

    Met dit wetsvoorstel wordt voorzien in een centraal, landelijk diplomaregister. Dit register ontsluit digitaal de diplomagegevens, die al door de overheid worden bewaard. Deze gegevens zijn geregistreerd in databases van het Ministerie van OCW en betreffen diplomagegevens van het door de overheid bekostigde voortgezet onderwijs, beroeps- en volwassenenonderwijs en hoger onderwijs (hogescholen + universiteiten). Ook worden de diplomagegevens van inburgering en Nederlands als tweede taal verstrekt

  • Wijzigingen in de examinering in het vo en mbo vanwege de referentieniveaus en vanwege de beroepsgerichte kwalificatiestructuur in het mbo

    Deze AMvB wijzigt het Eindexamenbesluit VO, het Staatsexamenbesluit VO en het Examen- en kwalificatiebesluit beroepsopleidingen WEB in verband met examinering referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen in het vo en mbo 2 en 3 en in verband met de invoering van de beroepsgerichte kwalificatiestructuur in het mbo. Raadpleeg voor uitleg van de inhoud en achtergronden van de regeling de service documenten mbo en vo en de voortgangsrapportage implementatie referentieniveaus taal en rekenen.

  • Wet Accreditatie op maat

    Deze internetconsultatie gaat over een wetsvoorstel voor het verbeteren van accreditatie in het hoger onderwijs. Accreditatie is een instrument voor kwaliteitszorg: de verantwoording over en verbetering van de onderwijskwaliteit. In Nederland is accreditatie onder andere een voorwaarde voor het recht van instellingen om erkende diploma’s af te geven. De kern van dit stelsel is peer review: elke opleiding wordt elke zes jaar beoordeeld door onafhankelijke en deskundige vakgenoten.

  • Wet invoering associate degree-opleiding

    Het wetsvoorstel voorziet in het omvormen van het associate degree programma tot een zelfstandige opleiding. Een zelfstandige associate degree-opleiding krijgt meer ruimte om een eigen arbeidsmarktprofiel, didactisch profiel en organisatie te vormen en wordt daarmee een aantrekkelijke optie voor jongeren en volwassenen voor wie de duur of het niveau van de bacheloropleiding een drempel vormt.

  • Ontwerpbesluit maximering eigen bijdrage van aankomend studenten aan selectiekosten voor de toelating tot het hoger onderwijs.

    Het uitgangspunt van de WHW is dat een instelling naast collegegeld geen andere eigen bijdragen aan de student mag vragen voor de inschrijving. In de praktijk vragen meerdere instellingen eigen bijdragen voor selectieprocedures die tot relatief hoge bedragen kunnen oplopen. Deze inperking van de toegankelijkheid van het onderwijs wordt onwenselijk geacht. Met dit besluit wordt geregeld wanneer een eigen bijdrage mag worden gevraagd en wordt aan de hoogte van het bedrag een maximum gesteld.

  • Samenwerkingscolleges middelbaar beroepsonderwijs

    Met het samenwerkingscollege maakt de regering het eenvoudiger voor mbo-instellingen om gezamenlijk onderwijs aan te bieden. Het samenwerkingscollege draagt bij aan het borgen van een toegankelijk en herkenbaar onderwijsaanbod voor deelnemers in de regio, tegen een achtergrond van sterk dalende studentenaantallen. Het samenwerkingscollege bevordert innovatie doordat instellingen de krachten kunnen bundelen. Ook introduceert de regering een alleenrecht voor een kleine en unieke opleiding.

  • Besluit Experiment Flexstuderen hoger onderwijs

    Dit besluit maakt het mogelijk voor studenten die hun voltijdsstudie willen of moeten combineren met andere activiteiten, om slechts collegegeld te betalen voor de studiepunten die zij aan onderwijs volgen, in plaats van collegegeld voor een volledig studiejaar. Het betreft een experiment

  • wijziging van het Uitvoeringsbesluit WHW 2008 onder meer in verband met een andere bekostigingswijze van het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek

    Er wordt een voorstel gedaan om aanpassingen te maken in de berekeningswijze van de bekostiging van universiteiten en hogescholen. Hiertoe wordt het Uitvoeringsbesluit WHW gewijzigd. Tenslotte volgt er nog een technische aanpassing ten aanzien van de assurance-rapporten.