Zoekresultaat

57 resultaten
U heeft gezocht op: Luchtvaart

Sorteren op:
  • Ministeriele regeling beveiliging netwerk- en informatiesystemen IenW

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de ministeriele regeling (vanaf nu: regeling) beveiliging netwerk- en informatiesystemen IenW voor. Deze regeling wordt opgesteld ten behoeve van de beveiliging van netwerk- en informatiesystemen van aanbieders van essentiële diensten (AED’s). De regeling is gericht op verhoging van de digitale weerbaarheid binnen de sectoren op het terrein van infrastructuur en waterstaat.

  • Informatieplicht luchthavens

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Wet luchtvaart. Aanleiding is de maatschappelijke vraag om meer regie van de minister op o.a. luchthaven Schiphol. Hiervoor is een versterking van de informatiepositie van het ministerie nodig. In de Luchtvaartnota en Uitvoeringsagenda is opgenomen dat er hiervoor een informatieplicht voor luchthavens moet komen, ook voor burgerluchtvaart op militaire luchthavens.

  • Micro Light Aircraft opt-out

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van het Besluit luchtvaartuigen 2008 en enkele andere Besluiten, en tegelijkertijd van de Regeling nationale veiligheidsvoorschriften luchtvaartuigen en enkele andere regelingen. Met deze wijziging wil de minister zwaardere Micro Light Aircrafts (MLA’s) van 450 tot 600 kilogram onder de nationale regelgeving brengen. Het toestaan van zwaardere MLA’s zorgt voor meer mogelijkheden voor onder andere elektrisch vliegen.

  • Regeling tarieven Infrastructuur en Waterstaat , ILT 2022

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) wil de tarieven van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) voor het verlenen van vergunningen per 1 januari 2022 wijzigen. Hiertoe worden diverse regelingen aangepast. De tarieven worden met de stijging van de kosten van vergunningverlening (2,4%) verhoogd.

  • Regeling bijzondere bevoegdverklaringen luchtwaardigheid

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bereidt de actualisatie van de ontwerpregeling bijzondere bevoegdverklaringen luchtwaardigheid voor. Het Nederlandse beleid om onderhoudsbedrijven met een Europese erkenning ook toe te staan het onderhoud uit te voeren van historische luchtvaartuigen die buiten de Europese regelgeving vallen, wordt door de Europese toezichthouder niet geaccepteerd. Om deze luchtvaartuigen toch te kunnen onderhouden is een nationale regeling nodig.

  • Opleidingseisen vluchtinformatieverstrekkers en bedieners van luchtvaarstations

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) wijzigt het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart met betrekking tot de opleidingseisen voor vluchtinformatieverstrekkers en bedieners van luchtvaartstations. Aanleiding zijn de door de NVL gesignaleerde knelpunten die ontstonden bij de brevettering van luchthavenmedewerkers die de taak uitoefenen van luchthaveninformatieverstrekker (ASO). Tevens wordt de wet- en regelgeving aangepast tbv vluchtinformatieverstrekkers (FISO).

  • Aanpassing tarieven Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft het voornemen om de door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gehanteerde tarieven van vergunningen per 1 januari 2019 te wijzigen. Hiertoe worden diverse regelingen aangepast. De tarieven worden conform de stijging van de kosten van vergunningverlening verhoogd.

  • Herzien concept AMvB Verkeerverdelingsregel tussen Amsterdam Airport Schiphol (AAS) en Lelystad Airport (LA)

    Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een verkeersverdelingsregel voor tussen Amsterdam Airport Schiphol (AAS) en Lelystad Airport (LA). Met deze verkeersverdelingsregel wil het ministerie de internationale netwerk- en hubfunctie van AAS maximaal ondersteunen. In deze consultatie wordt een herziene conceptversie van de verkeersverdelingsregel voorgelegd.

  • Experimenteerregeling Schiphol

    Het kabinet heeft in juni 2022 gekozen om met voorrang de geluidsoverlast van Schiphol aan te pakken en tegelijk de economische (hub)functie te behouden. Hiervoor is een aantal maatregelen aangekondigd. De eerste maatregel is het beëindigen van het zogenaamde anticiperend handhaven van de geluidsnormen, gecombineerd met een regeling om het strikt preferentieel baangebruik voort te kunnen zetten. Het anticiperend handhaven wordt per 1 november 2023 beëindigd.

  • Wijzigingsbesluit toegankelijkheid van het OV

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt de implementatie voor van de Europese Toegankelijkheidsvoorschriften voor het openbaar vervoer. Dit vergroot de toegankelijkheid van informatie voor personen met een beperking. Er worden aanvullende toegankelijkheidseisen gesteld voor dienstverleners in het openbaar vervoer (trein, tram, metro, bus), die gelden vanaf 28 juni 2025.