Zoekresultaat

75 resultaten
U heeft gezocht op: Voortgezet onderwijs

Sorteren op:
  • Wetsvoorstel verduidelijking burgerschapsopdracht in het funderend onderwijs

    Met dit wetsvoorstel wordt de algemene burgerschapsopdracht aan scholen verduidelijkt. Het burgerschapsonderwijs aan leerlingen moet voortaan in ieder geval gaan om: de ontwikkeling van respect voor en kennis van de basiswaarden van de democratische rechtsstaat en de mensenrechten en het bijbrengen van de sociale en maatschappelijke competenties die leerlingen in staat stellen om deel uit te maken van en bij te dragen aan de samenleving. Het personeel van de school handelt volgens deze waarden.

  • Wetsvoorstel vereenvoudiging bekostiging vo

    Dit wetsvoorstel ziet op de vereenvoudiging van de basisbekostiging van het voortgezet onderwijs. Het nieuwe bekostigingsmodel bevat twee leerlingenprijzen en een vast bedrag op vestigingsniveau. Door deze vereenvoudiging wordt de (meerjarige) financiële planning door schoolbesturen verbeterd, de onbedoelde sturing verminderd en de transparantie vergroot. Via deze consultatie wordt ook inzicht gegeven in de indicatieve herverdeeleffecten per bestuur via de rekentoolbekostiging-vo

  • Wetsvoorstel normalisering rechtspositie ambtenaren in het onderwijs

    Met dit wetsvoorstel wordt het private arbeidsrecht uit het Burgerlijk Wetboek van toepassing op het personeel dat werkzaam is in openbare scholen en instellingen in de bovengenoemde onderwijssectoren. Het voorstel regelt dat het ambtenarenrecht, dat nu nog geldt voor de openbare scholen en instellingen, straks niet meer van toepassing is. De bijzondere scholen en instellingen vielen al buiten de Ambtenarenwet, waardoor het private arbeidsrecht daar altijd al heeft gegolden.

  • Regionale samenwerking voortijdig schoolverlaten en jongeren in een kwetsbare positie

    Het wetsvoorstel zorgt voor een wettelijke basis voor onderwijsinstellingen en gemeenten om de aanpak van voortijdig schoolverlaten voort te zetten. Het wetsvoorstel biedt de randvoorwaarden voor deze partijen om een regionaal sluitend vangnet voor vsv’ers en jongeren in een kwetsbare positie te creëren. Daarnaast zorgt het wetsvoorstel ervoor dat mbo-instellingen de aansluiting vinden bij het overleg tussen gemeenten en samenwerkingsverbanden passend onderwijs voor het vo.

  • Besluit lerarenregister

    Op grond van de Wet op het lerarenregister en registervoorportaal (Stb. 2017, 85) wordt in dit Besluit een formeel en procedureel kader neergezet voor de regeling van de herregistratiecriteria en valideringsregels en voor de aansluitend te nemen beslissingen op grond van die regeling. Het Besluit voorziet in een grondslag voor het instellen van adviescommissies die de minister adviseren bij het nemen van deze beslissingen.

  • Technische wijziging passend onderwijs

    Dit wetsvoorstel voorziet in een aantal technische wijzigingen en een aantal wijzigingen op basis van voortschrijdend inzicht die voornamelijk verband houden met de bekostiging van passend onderwijs.

  • Besluit tot aanpassing van de gegevenslevering van scholen voor onderzoek onderwijsarbeidsmarkt

    Consultatie met betrekking tot de aanpassing van de gegevensleveringen van scholen in (speciaal) basisonderwijs, (voortgezet) speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs voor het onderzoek naar de onderwijsarbeidsmarkt.

  • Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

    Wij vragen uw mening over de volgende onderwerpen: - Invoering van de landelijke diagnostische tussentijdse toets aan het einde van de onderbouw in het VO(2 vmbo en 3 havo/vwo) voor de vakken Nederlands, Engels, Wiskunde/rekenen. - Verplicht leerlingvolgsysteem op dezelfde vakken gedurende de onderbouw. - Verplichte deelname aan beperkt aantal internationale onderzoeken, zoals PISA.

  • Toezichtkader samenwerkingsverbanden passend onderwijs

    De inspectie gaat na of het conceptkader naar aanleiding van de reacties aanpassing behoeft en zet een verslag van de reacties die zijn ontvangen op haar website.

  • Wet registratie ontwikkelingsperspectief in BRON

    Met de invoering van passend onderwijs vervalt de leerlinggebonden financiering. Om zicht te houden op de leerlingen die extra ondersteuning ontvangen in het regulier onderwijs en om zicht te krijgen op de leerlingen die onderwijs volgen op een orthopedagogisch-didactisch centrum, regelt dit wetsvoorstel de registratie van het ontwikkelingsperspectief en registratie van plaatsing op een opdc in BRON.