Zoekresultaat

73 resultaten
U heeft gezocht op: Voortgezet onderwijs

Sorteren op:
  • Wetsvoorstel vereenvoudiging bekostiging PO

    Dit wetsvoorstel ziet op de vereenvoudiging van de bekostiging van het primair onderwijs en helpt schoolbesturen om in overleg met hun stakeholders betere keuzes te maken die passen bij hun eigen visie en de lokale situatie. Het wetsvoorstel zorgt ervoor dat besturen beter kunnen voorspellen hoeveel geld zij krijgen en de bekostiging wordt inzichtelijker. Daarbij zorgt de vereenvoudiging ervoor dat de administratieve lasten voor scholen, schoolbesturen en samenwerkingsverbanden verminderen.

  • Bekostigingsbesluit WVO 2020

    Deze AMvB vloeit voort uit het wetsvoorstel vereenvoudiging bekostiging voortgezet onderwijs. Door deze vereenvoudiging wordt de meerjarige financiële planning door schoolbesturen verbeterd, de onbedoelde sturing verminderd en de transparantie vergroot. Via een speciaal daarvoor ontwikkelde informatietool op www.rijksoverheid.nl/vereenvoudigingbekostigingvo krijgen scholen inzicht in wat de vereenvoudiging van de bekostiging voor hun situatie betekent.

  • Besluit gelijke kans op doorstroom

    Deze AMvB regelt dat leerlingen met een diploma vmbo-tl, -gl of havo toegelaten moeten worden tot resp. havo 4 of vwo 5, indien zij voldoen aan de doorstroomvoorwaarde dat het eindexamen een extra vak omvat. Ook wordt geregeld dat het bevoegd gezag bij het maken van beleid over doubleren geen onderscheid mag maken tussen leerlingen die naar 4-havo/5-vwo zijn doorgestroomd van een andere schoolsoort en leerlingen die zijn ingestroomd van 3-havo/4-vwo

  • Besluit verlenging educatieve module

    Het experiment educatieve module maakt het mogelijk dat reeds afgestudeerde bachelorstudenten van het wetenschappelijk onderwijs alsnog een educatieve module kunnen volgen die tot een beperkte tweedegraads bevoegdheid voor het voortgezet onderwijs leidt. Dit is van groot belang in verband met het lerarentekort. Het experiment eindigt per 30 juni 2019, maar loopt nog te kort om te kunnen worden geëvalueerd. Daarom is besloten het experiment met drie jaar te verlengen.

  • Regeling vakwedstrijden vmbo en mbo

    We stellen de regeling vakwedstrijden vmbo en mbo open voor consultatie. Middels deze regeling wordt voor de periode 2020-2023 jaarlijks subsidie beschikbaar gesteld voor de organisatie van nationale vakwedstrijden in het vmbo en mbo en voorbereiding op en deelname aan de internationale vakwedstrijden mbo.

  • Besluit tot aanpassing van de gegevenslevering van scholen voor onderzoek onderwijsarbeidsmarkt

    Consultatie met betrekking tot de aanpassing van de gegevensleveringen van scholen in (speciaal) basisonderwijs, (voortgezet) speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs voor het onderzoek naar de onderwijsarbeidsmarkt.

  • Diagnostische Tussentijdse Toets en Leerlingvolgsystemen in het VO

    Wij vragen uw mening over de volgende onderwerpen: - Invoering van de landelijke diagnostische tussentijdse toets aan het einde van de onderbouw in het VO(2 vmbo en 3 havo/vwo) voor de vakken Nederlands, Engels, Wiskunde/rekenen. - Verplicht leerlingvolgsysteem op dezelfde vakken gedurende de onderbouw. - Verplichte deelname aan beperkt aantal internationale onderzoeken, zoals PISA.

  • Toezichtkader samenwerkingsverbanden passend onderwijs

    De inspectie gaat na of het conceptkader naar aanleiding van de reacties aanpassing behoeft en zet een verslag van de reacties die zijn ontvangen op haar website.

  • Wet registratie ontwikkelingsperspectief in BRON

    Met de invoering van passend onderwijs vervalt de leerlinggebonden financiering. Om zicht te houden op de leerlingen die extra ondersteuning ontvangen in het regulier onderwijs en om zicht te krijgen op de leerlingen die onderwijs volgen op een orthopedagogisch-didactisch centrum, regelt dit wetsvoorstel de registratie van het ontwikkelingsperspectief en registratie van plaatsing op een opdc in BRON.

  • Toetsbesluit PO

    Het wetsvoorstel centrale eindtoets en leerling- en onderwijsvolgsysteem primair onderwijs legt vast dat leerlingen aan het eind van de basisschool de centrale eindtoets of een andere eindtoets afnemen. Daarnaast wordt het gebruik van leerling- en onderwijsvolgsystemen voorgeschreven. Het Toetsbesluit PO bevat op enkele onderwerpen de verdere uitwerking van het wetsvoorstel.