Zoekresultaat

178 resultaten
U heeft gezocht op: Energie

Sorteren op:
  • Wijziging bijlage 10 van de Activiteitenregeling milieubeheer

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wijzigt bijlage 10 van de Activiteitenregeling milieubeheer. Bijlage 10 bevat maatregellijsten die bedrijven kunnen gebruiken om te voldoen aan de norm van artikel 2.15 van het Activiteitenbesluit milieubeheer. De maatregellijsten worden regelmatig gewijzigd. Het doel is voor zoveel mogelijk bedrijfssectoren lijsten op te stellen. Met de onderhavige wijziging wordt het aantal bedrijfssectoren uitgebreid en de maatregellijsten aangepast en uitgebreid.

  • Besluit Hernieuwbare Energie vervoer

    Dit ontwerpbesluit vervangt het Besluit hernieuwbare energie vervoer 2015 en delen van het Besluit brandstoffen luchtverontreiniging. Met dit besluit implementeert het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) tevens de Europese richtlijn Indirect Land Use Change (ILUC) en de operationalisering van de reductieverplichting van de richtlijn brandstofkwaliteit en de daarmee samenhangende uitvoeringssystematiek.

  • Wijziging Wet milieubeheer tbv ILUC-richtlijn en reductieverplichting richtlijn brandstofkwaliteit

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) past de Wet milieubeheer aan. Aanleiding voor de wijziging is de implementatie van de Europese richtlijn Indirect Land Use Change (ILUC) en de operationalisering van de reductieverplichting van de richtlijn brandstofkwaliteit en de daarmee samenhangende uitvoeringssystematiek.

  • Wijziging bijlage 10 van de Activiteitenregeling milieubeheer “derde lichting”

    Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wijzigt bijlage 10 van de Activiteitenregeling milieubeheer. Bijlage 10 bevat maatregellijsten die bedrijven kunnen gebruiken om te voldoen aan de norm van artikel 2.15 van het Activiteitenbesluit milieubeheer. De maatregellijsten worden regelmatig gewijzigd.

  • Regeling energie vervoer

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt de Regeling energie vervoer voor. Met deze regeling wordt de EU richtlijn Indirect Land Use Change (ILUC) en de reductieverplichting van de EU richtlijn brandstofkwaliteit geïmplementeerd. Deze regeling vervangt de Regeling hernieuwbare energie vervoer 2015 en enkele artikelen van de Regeling brandstoffen luchtverontreiniging.

  • Wet windenergie op zee

    Dit wetsvoorstel maakt de opschaling van windenergie op zee mogelijk en introduceert een instrument genaamd ‘kavelbesluit’. Niet in de wet zelf maar pas in het kavelbesluit wordt bepaald waar en onder welke voorwaarden een windpark gerealiseerd mag worden. De natuurtoets is geïntegreerd in het kavelbesluit. Een vergunning bepaalt wie het windpark mag realiseren. TenneT krijgt de taak het net op zee voor te bereiden.

  • Wijziging Regeling bodemkwaliteit voor aanwijzen normdocumenten

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging van de Regeling bodemkwaliteit (Rbk) voor. In de Rbk worden gewijzigde en nieuwe normdocumenten aangewezen die moeten worden gebruikt binnen het Kwalibo-stelsel (Kwaliteitsborging in het bodembeheer). Een normdocument is een voor een werkzaamheid op grond van artikel 25 van het Besluit bodemkwaliteit aangewezen beoordelingsrichtlijn, protocol of andere richtlijn, code, aanbeveling of norm die eisen bevat ter bevordering van de kwaliteit van werkzaamheden of de uitvoering daarvan.

  • Regeling inrichtingen- en activiteiten BES

    **For English documents, see below at “Relevante documenten”**

  • Wijziging Regeling energie vervoer

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een aanpassing voor van de Regeling Energie voor Vervoer 2024. De vermenigvuldigingsfactor voor inboekingen aan de zeevaartsector wordt 0,4. Met de wijziging wil de staatssecretaris de balans in het systeem Energie Vervoer tussen de zeevaart- en de wegsector herstellen.

  • Wijziging Besluit energie vervoer voor verhoging percentage jaarverplichting 2024

    Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) bereidt een aanpassing voor van het Besluit energie vervoer in 2024. De hoogte van de jaarverplichting wordt in 2024 28,4%. Hiermee wil IenW de ambitie waar maken om meer fossiele brandstoffen te vervangen door hernieuwbare brandstoffen. IenW voert hiermee het besluit van het kabinet uit om jaarlijks 20 petajoule (PJ) extra hernieuwbare brandstoffen in het wegverkeer verplicht beschikbaar te stellen.