Zoekresultaat

83 resultaten
U heeft gezocht op: ICT

Sorteren op:
  • Wet gegevensverwerking en meldplicht cybersecurity

    Dit wetsvoorstel introduceert een meldplicht voor ernstige ICT-inbreuken en stelt regels over het verwerken van gegevens ten behoeve van de taken van de Minister van Veiligheid en Justitie op het terrein van cybersecurity. De meldplicht geldt alleen voor aanbieders van producten of diensten waarvan de beschikbaarheid of betrouwbaarheid van vitaal belang is voor de Nederlandse samenleving.

  • Wet implementatie verordening en richtlijn marktmisbruik

    Het wetsvoorstel implementeert Verordening (EU) nr. 596/2014 van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 16 april 2014 betreffende marktmisbruik (PbEU 2014, L 173) en Richtlijn nr. 2014/57/EU van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 16 april 2014 betreffende strafrechtelijke sancties voor marktmisbruik (PbEU 2014, L 173)

  • Wet ministeriële verantwoordelijkheid

    Het wetsvoorstel bevat een beperkte modernisering van de wet van 22 april 1855 (Wet ministeriële verantwoordelijkheid). Die wet gaat in hoofdzaak over de procedure die de Tweede Kamer moet volgen als de Tweede Kamer een beslissing moet nemen over de vervolging van een Kamerlid, een minister of een staatssecretaris wegens een ambtsdelict.

  • Wijziging Besluit Verklaring derdenbeslag en wijziging Besluit tarieven ambtshandelingen gerechtsdeurwaarders

    Dit besluit vloeit voort uit het wetsvoorstel herziening beslag- en executierecht. Het besluit vereenvoudigt onder meer het verklaringsformulier waarop de derde-beslagene moet invullen wat hij verschuldigd is. Het besluit maakt daarnaast mogelijk dat de verklaring elektronisch kan worden afgelegd. Tevens worden de kosten gemaximeerd die aan de schuldenaar kunnen worden doorberekend door de derde-beslagene voor de afgifte van de verklaring en afwikkeling van het beslag.

  • Wet Uitvoering Verordening 2017/821

    Deze Uitvoeringswet (voorstel) van verordening 2017/821 regelt het aanwijzen van de Inspectie Leefomgeving en Transport als toezichthouder, de mogelijkheid tot het opleggen van een last onder dwangsom door ILT bij inbreuken op de verordening en voorziet in regels m.b.t. openbaarmaking.

  • Wet aanscherping maatregelen rijden onder invloed

    Dit wetsvoorstel bevat een aantal maatregelen ter versterking van de strafrechtelijke aanpak van rijden onder invloed. Deze maatregelen vormen de uitwerking van de aangekondigde strenge en effectieve aanpak van rijden onder invloed (Kamerstukken II 2017/18, 29398, nr. 588). Het wetsvoorstel vormt een aanvulling op het recent aangenomen wetsvoorstel aanscherping strafrechtelijke aansprakelijkheid ernstige verkeersdelicten, waarmee o.a. het strafmaximum voor rijden onder invloed wordt verhoogd.

  • wijziging Besluit beveiliging netwerk- en informatiesystemen

    Deze wijziging van het Bbni vult de aanwijzing aan van aanbieders van een essentiële dienst (AED's) en andere vitale aanbieders als bedoeld in de Wet beveiliging netwerk- en informatiesystemen (Wbni). Daarnaast stelt dit besluit sectoroverstijgende nadere regels over de door AED's te nemen beveiligingsmaatregelen (artikelen 7 en 8 Wbni).

  • Reparatiewet Wvggz en Wzd

    De Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) en de Wet zorg en dwang psychogeriatrische en verstandelijk gehandicapte cliënten (Wzd) zijn als opvolger van de Wet Bopz op 1 januari 2020 in werking getreden. Deze wetten stellen regels over de rechtspositie van betrokkene, de procedures van besluitvorming en toepassing van verplichte zorg of onvrijwillige zorg. Dit wetsvoorstel beoogt de uitvoering van beide wetten te vereenvoudigen en enkele wetstechnische onvolkomenheden te herstellen.

  • internationale misdrijven

    Consultatie vindt plaats in het kader van de voorbereiding van het wetsvoorstel ter verruiming van de mogelijkheden tot opsporing en vervolging van verdachten van internationale misdrijven

  • Publicatieplicht stichtingen

    Op grond van het Burgerlijk Wetboek zijn stichtingen al verplicht een interne administratie te voeren en binnen 6 maanden na afloop van het boekjaar de balans en de staat van baten en lasten op papier te stellen. De nieuwe regeling verplicht stichtingen de balans en de staat van baten en lasten openbaar te maken via het handelsregister. Tevens is bepaald dat de stichtingen ontvangen giften moeten vermelden. Het bestuur moet de balans en de staat van baten en lasten ondertekenen.