Zoekresultaat
26 resultaten
U heeft gezocht op:
Arbeidsomstandigheden
-
Wet internationaal verantwoord ondernemen
Bedrijven spelen een belangrijke rol in de Nederlandse economie. Internationale handel is hierbij ook erg belangrijk. Daar staat tegenover dat internationaal ondernemen ook risico’s met zich meebrengt. Een bedrijf kan bijvoorbeeld betrokken raken bij schendingen van mensenrechten of schade aan het milieu. Daarom moeten grote bedrijven zich aan Europese regels houden. Deze regels staan in een richtlijn van de Europese Unie (EU) (2024/1760), de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD). Zo moeten grote bedrijven kijken naar (mogelijke) nadelige gevolgen voor mensenrechten en milieu en deze nadelige gevolgen zoveel mogelijk voorkomen, beperken of stoppen. Bedrijven moeten ook een plan hebben om klimaatverandering tegen te gaan. Dit helpt om de economie sterk en toekomstbestendig te maken. Met het Wetsvoorstel Internationaal Verantwoord Ondernemen (WIVO) worden deze Europese regels omgezet in Nederlandse wetgeving.
-
Wet Uitvoering Verordening 2017/821
Deze Uitvoeringswet (voorstel) van verordening 2017/821 regelt het aanwijzen van de Inspectie Leefomgeving en Transport als toezichthouder, de mogelijkheid tot het opleggen van een last onder dwangsom door ILT bij inbreuken op de verordening en voorziet in regels m.b.t. openbaarmaking.
-
Wet toezicht discriminatievrije werving en selectie
Het kabinet vindt het onacceptabel dat mensen discriminatie ervaren bij het zoeken naar een baan. Daarom dient de werkgever een werkwijze op te stellen waarin hij aangeeft hoe hij de werving aanpakt en verboden onderscheid voorkomt. Bij inschakeling van een intermediair, bv. een uitzendbureau, moet hij nagaan of ook deze over een werkwijze beschikt. De Inspectie SZW kan controleren of werkgevers over een werkwijze beschikken en indien de werkgever in gebreke blijft een boete opleggen.
-
Arbeidsomstandighedenwet Caribisch Nederland
In het wetsvoorstel wordt de basis gelegd voor een modern stelsel voor gezond en veilig werken in elke organisatie. De belangrijkste onderdelen van het voorstel zijn de introductie van een verplichting voor werkgevers tot het opstellen van arbeidsomstandighedenbeleid op basis van een risico-inventarisatie en –evaluatie en het aanstellen van preventiemedewerker(s) en bedrijfshulpverlener(s). Daarnaast krijgt de Arbeidsinspectie CN de mogelijkheid om bestuurlijke boetes op te leggen.
-
Wet vertrouwenspersonen
Iedere werknemer heeft recht op een sociaal veilige werkomgeving. Dit wetsvoorstel geeft iedere werknemer een wettelijk recht op toegang tot een vertrouwenspersoon. Daarnaast versterkt dit wetsvoorstel de positie van de vertrouwenspersoon in de organisatie. Het voorstel draagt daarmee bij aan het terugdringen van ongewenst gedrag op de werkvloer en het creëren van een veilige werkomgeving voor álle werknemers.
-
Voorontwerp Wet duurzame inzetbaarheid in arbeid
Het voorontwerp van wet wijzigt de Arbeidsomstandighedenwet. Er worden bepalingen toegevoegd betreffende duurzame inzetbaarheid en zware beroepen in het kader van de flankerende maatregelen rond de verhoging van de AOW-gerechtigde leeftijd.
-
Wijziging van het wetsvoorstel Toezicht gelijke kansen bij werving en selectie
Het komt voor dat werkgevers die personeel zoeken via intermediairs, zoals uitzendbureaus, discriminerende verzoeken doen. Het kabinet vindt dit onacceptabel. Daarom wordt een voorstel voor een meldplicht gedaan. De meldplicht regelt dat intermediairs discriminerende verzoeken melden bij de Nederlandse Arbeidsinspectie, op het moment dat in gesprek gaan met de werkgever onvoldoende effect heeft.
-
Wijziging van de Arbeidsomstandighedenregeling in verband met een nieuwe opzet van de aanvullende risico-inventarisatie en -evaluatie inzake risico’s zware ongevallen met gevaarlijke stoffen
Ter consultatie ligt voor de wijziging van de Arboregeling, behorend bij de wijziging van het Arbobesluit. Het geheel moet leiden tot een nieuwe ARIE-regeling. Beschrijvingen van verplichtingen in Arboregeling dienen gemoderniseerd te worden en aan te sluiten op het Brzo 2015. Met de herziening moet worden bereikt dat bedrijven de ARIE-regeling beter kunnen naleven en er beter kan worden gehandhaafd, zodat de gezondheid en veiligheid van werknemers beter gewaarborgd wordt.
-
Wijzigingen in Arbeidsomstandighedenbesluit door invoering registratieplicht duikberoepen e.a.
Voor arbeid met vuurwerk en duikarbeid zijn certificatieverplichtingen van kracht die voor kleine beroepsgroepen relatief kostbaar zijn en veel kennis over accreditatienormen en certificatietechniek vragen. Deze verplichtingen worden omgezet naar registratieverplichtingen die goedkoper en eenvoudiger te hanteren zijn, zonder dat dit inboet op de veiligheid en de gezondheid. Daarnaast worden onder meer wijzigingen doorgevoerd op het gebied van arbeidsgezondheidskundig onderzoek bij duikarbeid.
-
Wet invoering meldplicht arbeidsongevallen en vergewisplichten uitleners
Uitlener en inlener worden samen verantwoordelijk voor gezonde en veilige arbeidsomstandigheden van ingeleende werknemers. Nieuw in het wetsvoorstel is dat ook het uitzendbureau ernstige en dodelijke arbeidsongevallen van haar uitgeleende werknemers moet gaan melden. Daarnaast is het uitzendbureau verplicht om na een bedrijfsongeval te controleren of er voldoende maatregelen zijn genomen zodat de werknemer weer veilig aan het werk kan.