Zoekresultaat

89 resultaten
U heeft gezocht op: Burgerlijk recht

Sorteren op:
  • wijziging Burgerlijk Wetboek en wijziging Besluit servicekosten in verband met de herziening van servicekosten

    De regels van servicekosten worden aangescherpt en gemoderniseerd. Voor verhuurders en huurders is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de regels voor huur en servicekosten. Om misbruik van servicekosten tegen te gaan wordt de lijst van zaken en diensten die als servicekosten doorberekend kunnen worden, begrensd. Ook wordt het onderscheid tussen 'nutsvoorzieningen met een eigen meter' en '(overige) servicekosten', uit het Burgerlijk Wetboek (BW) gehaald. Daarnaast wordt het BW gewijzigd om het mogelijk te maken maximale bedragen aan de verschillende servicekosten te koppelen.

  • Implementatiebesluit richtlijn duurzaamheidsrapportering

    Het Implementatiebesluit richtlijn duurzaamheidsrapportering implementeert de Corporate Sustainability Reporting Directive, ook wel kortweg aangeduid als ‘CSRD’. Deze richtlijn ziet op duurzaamheidsrapportering door ondernemingen. 

  • Wetsvoorstel elektronisch cognossement

    De huidige wetgeving gaat ervan uit dat een cognossement en het CT-document van papier zijn. Er is behoefte om naast papieren vervoersdocumenten ook gebruik te kunnen maken van elektronische vervoersdocumenten. De huidige regelgeving sluit daarom niet helemaal (meer) aan bij de praktijk en is niet toekomstbestendig.

  • Wet vereenvoudiging non-binaire geslachtsvermelding

    Dit wetsvoorstel maakt het makkelijker om een non-binaire geslachtsvermelding ('''X'') te registreren. Door dit wetsvoorstel kunnen mensen die een non-binaire geslachtsvermelding willen laten registreren dit eenvoudig doen bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente. Dat is dezelfde procedure als die nu geldt voor transgender personen. 

  • Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden

    Dit wetsvoorstel draagt bij aan het herstellen van de balans tussen het werken met zelfstandigen en als zelfstandige(n) aan de ene kant, en het werken met en als werknemer(s) aan de andere kant. Dit gebeurt door te verduidelijken wanneer als werknemer gewerkt moet worden en wanneer als zelfstandige gewerkt kan worden. Daarnaast worden werkenden met beperkte onderhandelingsmacht ondersteund bij het opeisen van hun arbeidsovereenkomst.

  • Wet verbetering zekerheid flexibele arbeidskrachten

    Bij structureel werk hoort een vast contract.  En flexibele werknemers hebben ook recht op meer zekerheid over het inkomen en het rooster. Daarom wordt er een wetsvoorstel voor internetconsultatie gepubliceerd. Dit is het eerste wetsvoorstel van het in april gepresenteerde pakket met samenhangende maatregelen voor meer zekerheid voor werkenden en meer wendbaarheid voor ondernemers. Dit arbeidsmarktpakket met voorstellen die op 3 april jl. gepresenteerd zijn, heeft de steun van de vakbonden en werkgeversorganisaties.

  • Wet digitale algemene vergadering privaatrechtelijke rechtspersonen

    Dit wetsvoorstel regelt dat privaatrechtelijke rechtspersonen (onder meer NV's/BV's, verenigingen, VvE's, coöperaties, onderlinge waarborgmaatschappijen) digitaal kunnen vergaderen. Nu is dat alleen nog fysiek of hybride mogelijk (buiten de mogelijkheid die de Tijdelijke wet COVID-19 Justitie en Veiligheid tot in beginsel 1 februari 2023 biedt). Er worden enkele voorwaarden gesteld, zodat de digitale vergadering goed kan verlopen. Verder wordt het eenvoudiger om langs digitale weg op te roepen.

  • Besluit bevoegde instanties grensoverschrijdende representatieve vorderingen voor consumenten

    De Implementatiewet richtlijn representatieve vorderingen voor consumenten voegt een nieuw artikel 305e toe aan Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek (BW) dat het huidige artikel 3:305c lid 3 BW vervangt. Artikel 3:305e BW regelt dat een stichting of vereniging een aanvraag kan doen bij de Minister voor Rechtsbescherming om te worden aangewezen als bevoegde instantie. Eenmaal aangewezen als bevoegde instantie, kan de organisatie in een andere lidstaat collectieve acties instellen voor een groep consumenten (‘grensoverschrijdende collectieve acties’). Lid 4 van artikel 3:305e BW regelt dat bij algemene maatregel van bestuur nadere regels worden gesteld voor het aanwijzen als bevoegde instantie en regels worden gesteld voor het intrekken en de duur van de aanwijzing. Het besluit dat ter consultatie voorligt, werkt deze (nadere) regels uit. Daarnaast regelt dit besluit de inhoud en de publicatie van de lijst met bevoegde instanties.

  • Wijziging Besluit burgerlijke stand 1994 ivm regels over gezamenlijk gezag door erkenning

    Op grond van initiatiefwetsvoorstel gezamenlijk gezag door erkenning heeft de erkenning van een kind van rechtswege de gezamenlijke uitoefening van het gezag door de moeder en de erkenner tot gevolg. Hierop gelden enkele uitzonderingen. Een daarvan is dat geen gezamenlijk gezag ontstaat als uit de akte van erkenning blijkt dat de moeder en de erkenner hebben verklaard dat de moeder alleen het gezag uitoefent. De inhoud van de erkenningsakte is opgenomen in het Beluit burgerlijke stand 1994.  Met de wijziging van dit besluit wordt mogelijk gemaakt dat de verklaring over het eenhoofdig gezag van de moeder in de erkenningsakte wordt opgenomen. 

  • Wet opleggen betalingsregeling door de rechter

    Art. 6:29 BW bepaalt dat de schuldenaar zonder toestemming van de schuldeiser niet bevoegd is het verschuldigde in gedeelten te voldoen. Dit betekent dat de rechter alleen met medewerking van de schuldeiser een betalingsregeling kan opleggen. Het kunnen opleggen van een passende betalingsregeling kan bijdragen aan het voorkomen dat schuldenaren (verder) in de financiële problemen raken. Art. 6:29 BW wordt daarom aangevuld met de mogelijkheid dat ook tegen de wil van een schuldeiser door de rechter een betalingsregeling kan worden opgelegd wanneer het op grond van de redelijkheid en billijkheid niet van de schuldenaar kan worden gevergd dat hij zijn vordering in één keer betaalt. Hierbij mag dan geen sprake zijn van onevenredige benadeling van de schuldeiser en dienen beide partijen zich over de regeling te kunnen uitlaten.