Gesloten consultaties
Na afloop van de consultatietermijn worden de ingekomen reacties bekeken en wordt eventueel het voorstel voor de wettelijke regeling aangepast. Nadat de ministerraad of de minister besloten heeft over het definitieve voorstel wordt in een verslag op hoofdlijnen informatie verschaft over de belangrijkste resultaten van de consultatie.
Er zijn in totaal 2999 consultaties, waarvan de consultatie is gesloten.
-
Modernisering Rijksoctrooiwet 1995
De Rijksoctrooiwet 1995 wordt gemoderniseerd. De belangrijkste wijziging die wordt voorgesteld is de introductie van het getoetst octrooi. Dat betekent dat een octrooi alleen wordt verleend als aan alle eisen voor octrooiverlening is voldaan. Nu wordt dat alleen achteraf getoetst door de rechter. Met een getoetst octrooi weten zowel octrooihouders als hun concurrenten beter waar ze aan toe zijn.
-
Besluit weerbaarheid kritieke entiteiten
In het Besluit weerbaarheid kritieke entiteiten worden regels uit de Wet weerbaarheid kritieke entiteiten uitgewerkt. De meeste regels uit het Besluit weerbaarheid kritieke entiteiten zien op de uitwerking van de zorgplicht (de verplichting om maatregelen te treffen ter verhoging van de weerbaarheid).
-
Cyberbeveiligingsbesluit
In het Cyberbeveiligingsbesluit worden regels uit de Cyberbeveiligingswet uitgewerkt. De meeste regels uit het Cyberbeveiligingsbesluit zien op de uitwerking van de zorgplicht (de verplichting om maatregelen te nemen om de risico’s voor de beveiliging van de netwerk- en informatiesystemen, die voor de werkzaamheden of dienstverlening worden gebruikt, te beheersen).
-
Wet nadere uitvoering BRRD-implementatie
Op Europees niveau zijn er afspraken gemaakt, in Richtlijn 2014/59/EU (de Banking Recovery and Resolution Directive - BRRD), over het herstel- en afwikkelingskader voor wanneer banken en beleggingsondernemingen in grote problemen geraken (falen). In Nederland is dit kader geïmplementeerd in de Wet op het financieel toezicht en de Faillissementswet.
-
Kaderwet rijksinspecties
De wet zorgt ervoor dat inspecties niet zomaar beïnvloed kunnen worden door ministers of politiek. Dit is belangrijk, omdat inspecties onafhankelijk en eerlijk moeten werken. Het doel van de wet is om het vertrouwen in de overheid te vergroten en te zorgen dat inspecties hun werk goed, onafhankelijk en transparant doen. Ministers blijven verantwoordelijk, maar kunnen de inspecties niet dwingen tot ongepaste acties.
-
Wijziging van de Regeling basisveiligheidsnormen ten behoeve van radiologisch postmortem onderzoek
Wanneer iemand is overleden kan radiologisch postmortem onderzoek (rpmo) worden uitgevoerd. Dit kan bijvoorbeeld helpen om de doodsoorzaak vast te stellen. Bij rpmo wordt ioniserende straling gebruikt om een afbeelding te maken van botten, weefsels en organen. Voor het gebruik van ioniserende straling is een rechtvaardiging nodig. Dit betekent dat de voordelen van dit onderzoek opwegen tegen de nadelen ervan. Met deze wijziging wordt in bestaande regelgeving een nieuwe rechtvaardigingsgrond gecreëerd voor rpmo. Dit is nodig omdat de bestaande medische rechtvaardigingsgronden over levende patiënten gaan.
-
Wetsvoorstel bestrijden energieleveringscrisis
Hoewel de vraag naar aardgas daalt, speelt gas nog steeds een cruciale rol in de Nederlandse energievoorziening. Nederland heeft een goed functionerend gassysteem en kent waarborgen om plotselinge verstoringen op te vangen. Bij een ernstige verstoring kan aanvullend overheidsingrijpen nodig zijn. Met het voorstel voor de Wet bestrijden energieleveringscrisis (wbe) wil het kabinet de weerbaarheid van het gassysteem verbeteren en een duidelijk kader opstellen op welke manier de overheid kan ingrijpen als dat nodig is.
-
Nummerplanwijziging gratis maken van het nummer 113
Dit wijzigingsbesluit strekt tot wijziging van het Nummerplan telefoon- en ISDN-diensten (hierna: nummerplan) met als doeleinden: (i) het gratis maken van het nummer 113 voor degenen die naar dit nummer bellen, en (ii) het bestemmen van specifieke reeksen nummers bedoeld voor het verwerken van hoge aantallen oproepen in korte tijd (medianummers).
-
Besluit vrij en veilig onderwijs
Dit besluit stelt aanvullende regels aan hoe scholen en landelijke klachtencommissies moeten voldoen aan de verplichtingen uit het Wetsvoorstel vrij en veilig onderwijs. Ten eerste worden er regels gesteld aan de manier waarop de resultaten van de leerlingmonitor met de Inspectie van het Onderwijs gedeeld moeten worden. Ten tweede worden er regels gesteld aan de inhoud, de doelgroep en de afnamefrequentie van de personeelsmonitor. Ten derde worden er regels gesteld aan de deskundigheid van de leden van de landelijke klachtencommissies en de manier waarop klachten worden behandeld.
-
Wijziging van Warenwetregelgeving in verband met de aanwijzing van schadelijke stoffen in voedingssupplementen en kruidenpreparaten
Voedingssupplementen en kruidenpreparaten moeten veilig te consumeren zijn. Ze mogen geen stoffen bevatten die schadelijk voor de gezondheid kunnen zijn. In de regeling worden stoffen, waaronder materiaal van planten en schimmels, aangewezen waarvan het gebruik in voedingssupplementen en kruidenpreparaten is verboden of onder voorwaarden is toegestaan. Er zijn reeds stoffen verboden of onder voorwaarden te gebruiken. Deze worden opgenomen in de regeling. Daarnaast worden op basis van wetenschappelijke beoordelingen nieuwe stoffen toegevoegd aan de regeling.