Gesloten consultaties
Na afloop van de consultatietermijn worden de ingekomen reacties bekeken en wordt eventueel het voorstel voor de wettelijke regeling aangepast. Nadat de ministerraad of de minister besloten heeft over het definitieve voorstel wordt in een verslag op hoofdlijnen informatie verschaft over de belangrijkste resultaten van de consultatie.
Er zijn in totaal 3210 consultaties, waarvan de consultatie is gesloten.
-
Herzieningswet Wet openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba en Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba
For English: see ‘relevante documenten’ on this page for the translated ‘explanatory memorandum’. If you would like to respond to this revision act, you can click on the 'reageren' button.
-
Wijziging van de Regeling functionele indeling BES
De Regeling functionele indeling BES schrijft voor dat de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba het overzicht van baten en lasten indelen op basis van hoofdfuncties en functies. Gebleken is dat de huidige functionele indeling niet meer goed aansluit op de bestaande praktijk. Hoofdfuncties en functies sluiten niet meer goed aan op de taken van de eilanden en het gebruik van sommige termen is verouderd. Dit leidt er onder andere toe dat baten en lasten niet eenduidig door de eilanden kunnen worden geboekt.
-
REDIII - vergunnen - AMvB
Deze consultatie gaat over de algemene maatregel van bestuur (AMvB) voor de implementatie van REDIII - onderdeel vergunnen. REDIII is de derde versie van de Europese richtlijn voor hernieuwbare energie. De herziene richtlijn heeft als doel de energietransitie te versnellen, zodat Europa minder afhankelijk wordt van het buitenland en de Europese klimaatdoelen dichterbij komen. Een onderdeel van deze richtlijn gaat over vergunningsprocedures.
-
Wet vereenvoudiging partnerbegrip toeslagen
Dit wetsvoorstel regelt dat het toeslagpartnerbegrip wordt vereenvoudigd en beter
aansluit op de leefwereld van mensen. Met name regelt dit wetsvoorstel dat het criterium
samengestelde gezinnen komt te vervallen. Hiermee worden twee meerderjarigen die op hetzelfde adres wonen met minimaal één kind van één van beiden niet meer enkel om deze reden aangemerkt als toeslagpartner. Daarnaast wordt geregeld dat twee mensen geen toeslagpartner meer zijn als er geen grond voor toeslagpartnerschap meer is, ook als zij nog samenwonen. In de praktijk gaat dit vooral over burgers die op grond van het criterium samengestelde gezinnen als toeslagpartner werden aangemerkt. De kosten voor deze maatregelen worden gedekt door het verlagen van de vermogensgrenzen van de zorgtoeslag en het kindgebonden budget. Daarnaast wordt de uitzondering op medebewonerschap voor ontheemden uit Oekraïne geschrapt. Als laatste regelt dit wetsvoorstel dat minderjarigen niet langer toeslagpartner meer kunnen worden. -
Wetsvoorstel integere sport
Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport bereidt een wetsvoorstel voor dat moet bijdragen aan een sociaal veilige en eerlijke sport. Het voorstel voorziet hierin onder andere door het oprichten van Integere Sport Nederland (ISN). ISN draagt bij aan een sociaal veilige en eerlijke sport door het bieden van onafhankelijke en effectieve ondersteuning bij het voorkomen en aanpakken van (mogelijke) integriteitsschendingen in de sport, te weten doping, manipulatie van sportwedstrijden en schending van de sociale veiligheid.
-
Wijziging Regeling bodemkwaliteit 2022 wijziging januari 2026
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling bodemkwaliteit 2022. De wijziging gaat over:
1. het aanwijzen van nieuwe of gewijzigde normdocumenten die gebruikt worden binnen het Kwalibo-stelsel (Kwaliteitsborging in het bodembeheer);
2. het gebruik van een nieuwe norm om te bepalen of een bodem van nature in Nederland voorkomt;
3. herstel van enkele omissies en verschrijvingen. -
Wijziging Vreemdelingenbesluit i.v.m. tweestatusstelsel
De Wet invoering tweestatusstelsel noopt tot enkele wijzigingen van het Vreemdelingenbesluit 2000. Dit besluit voorziet daarin.
-
Novelle wetsvoorstel versterking regie volkshuisvesting
Op 3 juli 2025 is het wetsvoorstel Versterking regie volkshuisvesting door de Tweede Kamer aangenomen. Dit wetsvoorstel voorziet in expliciet instrumentarium zodat overheden kunnen sturen op hoeveel, waar en voor wie er woningen gerealiseerd worden, met meer tempo en een gelijke kans voor urgent woningzoekenden. Met deze novelle wordt voormeld wetsvoorstel op drie geamendeerde onderdelen aangepast in verband met de juridische houdbaarheid en praktische uitvoerbaarheid en doeltreffendheid van deze onderdelen. In een brief van 26 augustus 2025 aan de Eerste Kamer is uiteengezet dat deze onderdelen juridisch onhoudbaar dan wel praktisch onuitvoerbaar zijn. In een brief van 9 september 2025 aan de Eerste Kamer is aangekondigd dat ter reparatie een novelle in procedure zal worden gebracht. De novelle is hiermee in (verkorte) consultatie.
-
Wijziging Regeling energie vervoer ter implementatie RED-III
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt een wijziging voor van de Regeling energie vervoer. Deze wijziging is ter implementatie van de herziene Hernieuwbare Energierichtlijn (RED-III). Nederland verplicht brandstofleveranciers om de uitstoot van CO2 terug te dringen door hernieuwbare energie in plaats van fossiele brandstof te gebruiken.
-
Wijziging Wvr en VwBES
De Wvr borgt in Europees Nederland de organisatie van de brandweerzorg, de rampenbestrijding, de crisisbeheersing en de coördinatie op de geneeskundige hulpverlening onder één regionale bestuurlijke regie. In 2020 is de Wvr geëvalueerd. De evaluatiecommissie concludeert dat de crisisbeheersing, rampenbestrijding en brandweerzorg in Europees Nederland sterk zijn geprofessionaliseerd, maar dat voor de crisisbeheersing een verbeterslag noodzakelijk is in de bovenregionale en landelijke samenwerking. Dit wetsvoorstel legt die verbinding, zowel voor Europees Nederland (Wvr) als voor Caribisch Nederland (VwBES).