Regeling indienststelling spoorvoertuigen 2020
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bereidt, in samenwerking met diverse partijen, een wijziging voor van de Regeling indienststelling spoorvoertuigen (Ris) naar Ris 2020. De regeling wordt aangepast vanwege inwerkingtreding van gewijzigde Europese Technical Specifications for Interoperability (TSI’s). Eisen uit de huidige Ris zijn nu opgenomen in de TSI’s. De nieuwe Ris 2020 bevat alleen de nationale eisen om spoorvoertuigen toe te laten tot het Nederlandse spoor.
Consultatie gegevens
Publicatiedatum | 06-12-2019 |
---|---|
Einddatum consultatie | 13-01-2020 |
Status | Regeling in werking getreden |
Type consultatie | Ministeriële regeling |
Organisatie | Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat |
Keten-ID | 10931 |
Onderwerpen | Spoor |
Publicatie reacties
Reacties worden gepubliceerd tijdens de loop van de consultatie. Alleen die reacties worden gepubliceerd waarvan is aangeven, door de inzender, dat deze openbaar mogen zijn.
- Verslag over de resultaten van de consultatie
Resultaten en bevindingen van de consultatie
Doelgroepen die door de regeling worden geraakt
• De aanvragers van een vergunning voor indienststelling van een spoorvoertuig, zijnde de vervoerder of de fabrikant van het voertuig;
• De Designated Bodies (DeBo’s) en Notified Bodies (NoBo’s); dit zijn de expertbureaus die in de praktijk het spoorvoertuig toetsen aan de eisen van de Ris en aan de TSI’s, in opdracht van de aanstaande vergunninghouder.
Doel van de regeling:
Veel eisen die voorheen in de Ris waren opgenomen, zijn thans in TSI’s opgenomen. Door deze aanpassing van de Ris wordt voorkomen dat er tweemaal aan dezelfde eisen wordt getoetst. De Ris 2020 bevat alleen de nationale eisen voor toelating van TSI-conform materieel. De reden dat nationale eisen nog noodzakelijk zijn naast de TSI’s, is gelegen in de nationale karakteristieken van de bestaande Nederlandse infrastructuur.
Het Ministerie heeft voor deze wijziging samen met vertegenwoordigers van ProRail, NS Reizigers, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en Ricardo Nederland B.V. de oude Ris doorgenomen en aangepast.
Verwachte effecten van de regeling voor de doelgroepen
De Ris 2020 omvat minder eisen dan de huidige Ris. Een deel van de verwijderde bepalingen is inmiddels opgenomen in de TSI’s. Per saldo zal de inspanning om toelating te krijgen nagenoeg niet veranderen.
Waarop kunt u reageren
U kunt tot en met 13 januari 2020 via deze website reageren op alle onderdelen van de regeling en de toelichting.
Downloads
- Concept regeling
Wijziging Regeling indienststelling spoorvoertuigen
Integraal Afwegingskader voor beleid en regelgeving (IAK)
Toelichting op IAK vragen
Uitleg over wat IAK vragen zijn
Sluiten
Uitleg over wat IAK vragen zijn
Sluiten- IAK
Beantwoording IAKvragen Regeling indienststelling spoorvoertuigen 2020
Externe bronnen
Te wijzigen regeling Regeling indienststelling spoorvoertuigen
Bron: wetten.overheid.nlTechnical Specifications for Interoperability
Bron: www.era.europa.euPublicatie in de Staatscourant
Bron: zoek.officielebekendmakingen.nl