Wet Voorschriften vrijstelling leerplicht bij richtingbezwaren

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Den Haag
Datum 10 juli 2020

Vraag1

Wat vindt u van dit wetsvoorstel?
Ik ben het niet met het wetsvoorstel eens. Iedereen zou vrij mogen zijn om de onderwijsvorm te kiezen die hem/haar past.
Het huidige schoolsysteem schiet tekort. Alleen en vooral door het verplichte karakter (verplicht naar school, verplicht bepaalde doelen te halen of die ene leerweg te volgen) staat het de intrinsieke, aangeboren drang om te leren in de weg. Dodelijk voor creativiteit. Competitie, pesten en faalangst zijn aan de orde van de dag.
Terwijl de maatschappij steeds sneller ontwikkelt, blijft het onderwijs hangen op een star systeem. Alle kinderen moeten hetzelfde leren op dezelfde leeftijd. Steeds meer controle, steeds meer toetsing en strengere wetgeving. Tot verdriet van ouders, kinderen en leraren.
Niet gek dat niet alle kinderen passen in dit systeem. Deze kinderen zouden dan ook wellicht gebaat zijn om, ook als ze al op school geweest zijn, alsnog thuisonderwijs te krijgen.
Het is onvrij. Past niet in onze democratie. En op deze manier geen voorrecht om naar school te mogen. Integendeel. Het recht op educatie wordt uitgelegd als een plicht die maar op één manier uitgevoerd kan worden. Wij halen kinderen uit de maatschappij, terwijl ze juist het beste kunnen leren van de maatschappij, de wereld (dus niet op één vaste locatie, zoals in het voorstel staat). Van ontmoetingen met anderen, jong tot oud. Dat betekent dus niet dat je alsnog thuis schooltje moet gaat zitten spelen. Thuisonderwijs is wat dat betreft een misleidende term. Het suggereert dat kinderen thuis zitten en daar onderwijs consumeren. Het zou beter 'levensonderwijs' kunnen heten oid, omdat je leert van het leven.
Vergeet het recht op spelen niet. Daar is steeds minder ruimte voor.
Ouders die kiezen voor thuisonderwijs, zijn de dappere pioniers van deze tijd. Die vanuit vertrouwen in hun kind, en dmv kritisch nadenken de beste keuzes voor hun kinderen (en dus de toekomst van ons land en de wereld) proberen te maken. Wat zij nodig hebben is juist de steun van de overheid.
Wie bewijzen wil van het nut van thuisonderwijs, vindt die volop. Bij tevreden universiteiten, wetenschappelijk onderzoek of ervaringsverhalen.
Ja, kinderen moeten beschermd worden tegen uitbuiting (is onderwijs daar niet oa ooit voor in het leven geroepen?) of verwaarlozing. Hopelijk is er een creatieve beleidsmaker die weet hoe dat gerealiseerd kan worden zonder de vrijheid in te perken.
Onderscheid maken in geloofsovertuiging is overigens discriminerend.