Wet Voorschriften vrijstelling leerplicht bij richtingbezwaren

Reactie

Naam Eer het recht op keuzevrijheid L.E. Bleijenberg-de Goede
Plaats Barneveld
Datum 14 juli 2020

Vraag1

Wat vindt u van dit wetsvoorstel?
Het gezinsleven, de opvoeding en de relatie tussen ouder en kind is een zeer persoonlijke aangelegenheid. De overheid mag zich daarin slechts mengen als de emotionele en/of fysieke veiligheid van het kind dat noodzakelijk maakt. Vrijheid, keuzevrijheid, in de opvoeding is de norm, omdat dat een universeel mensenrecht is. Onderwijs is onderdeel van de opvoeding. Veel ouders kiezen ervoor om dat grotendeels uit te besteden aan de overheid, het schoolsysteem, maar het blijft een onderdeel van de opvoeding. Daarom geldt ook voor dit onderdeel het principe -het mensenrecht- van persoonlijke vrijheid en keuze.

Ik wil dat iedereen de vrijheid heeft om de onderwijsvorm te kiezen die het beste bij hun kind past. Niet afhankelijk van geloofs- of levensovertuiging, en óók als je er pas na schoolgang achterkomt dat thuisonderwijs beter past dan schoolonderwijs.

Dit wetsvoorstel is erg sturend, waardoor het niet aansluit bij de flexibele en kindgerichte onderwijsvorm die thuisonderwijs eigen zijn. En het is juist door dit karakter van thuisonderwijs dat zoveel kinderen die thuisonderwijs krijgen zo floreren.
Bovendien worden bijzonder veel toetsen geëist voor een 1-op-1 onderwijs. Ik begrijp dat de overheid enig zicht wil hebben op de ontwikkeling van het kind, maar daar zijn informelere manieren beter geschikt voor. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat toetsen stressvol en schadelijk (kunnen) zijn voor kinderen. Bovendien zijn testresultaten vaak misleidend en daardoor onbetrouwbaar. Zie bijvoorbeeld de volgende artikelen:
https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ685072.pdf
en
https://www.alfiekohn.org/article/standardized-testing/
en
https://www.alfiekohn.org/article/standardized-testing-victims/

Doordat dit wetsvoorstel gebaseerd is op vrijstelling op basis van richtingbezwaar, wordt er voorbij gegaan aan de kansen die thuisonderwijs kan bieden aan nieuwe oplossingen voor thuiszitters, hoogbegaafden of andere kinderen die er baat bij zouden kunnen hebben.

En natuurlijk sta ik als thuisonderwijzer voor goed onderwijs. Ik vind dan ook dat de kwaliteit van het onderwijs centraal moet staan, niet de kwaliteit van de ouders, de locatie of de voertaal.