Wet Voorschriften vrijstelling leerplicht bij richtingbezwaren
Reactie
Naam
|
Mevr. Joanna Bruins Slot
|
Plaats
|
Hoogeveen
|
Datum
|
16 juli 2020
|
Vraag1
Wat vindt u van dit wetsvoorstel?
Ik vind het een gemiste kans! Thuisonderwijs hoort wat mij betreft een volwaardige onderwijs vorm worden. Als thuisonderwijs toegankelijk wordt voor iedere ouder en ieder kind, krijgen zij ook de mogelijkheid om te kijken welke onderwijsvorm het beste bij hun kind past. Ik geloof niet dat hierdoor het aantal ouders die thuisonderwijs geven extreem zal gaan stijgen.
Dus niet alleen ouders met richtingsbezwaren, maar alle ouders in Nederland die bij machte zijn thuisonderwijs te geven, zouden een beroep moeten kunnen doen op deze vrijstelling.
En het is dan ook belangrijk dat ouders op ieder moment over kunnen gaan op thuisonderwijs. (Of in ieder geval vanaf ieder nieuwe schooljaar.) En niet alleen wanneer er nog geen schoolgang is geweest. De kijk op het leven en op onderwijs kan immers gedurende het leven veranderen voor ouders. En soms komen ouders (en andere betrokkenen) erachter dat onderwijs op een school niet passend is voor het kind.
Ik zou er ook voor willen pleiten om het onderwijs NIET zoveel mogelijk te laten plaatsvinden op de thuislocatie, maar zoveel mogelijk bij (één van de) ouders of feitelijke verzorgers in de buurt. Waarom zou je bv geen thuisonderwijs tijdens het reizen kunnen geven ...
Ik vraag met ook af waarom er gekozen wordt voor TOETSEN op 6 , 9 en 12 jarige leeftijd.
Dit is wel een erg "schools" uitgangspunt! Naar mijn mening zijn toetsen moment opnames. Portfolio’s bieden een veel beter beeld van de ontwikkeling, kennis en vaardigheden van het kind.
En hoe en door zouden deze toetsen worden afgenomen? En wat zijn de gevolgen van onvoldoende resultaat? (en wie beoordeelt dat dan?) Kan een kind bij thuisonderwijs ook "blijven zitten"?
En waarom wordt een leerling volgsysteem zo dwingend voorgeschreven? Wat is de meerwaarde daarvan?
Zo zijn er nog wel een aantal andere onderdelen die mij opvallen in de wet. Er zou veel meer vertrouwen mogen zijn in de ouders die hiervoor kiezen. De wet straalt nu meer een wantrouwen uit en niet een houvast waarmee ouders, inspectie en leerplichtambtenaren samen mee uit de voeten kunnen, waardoor het kind optimaal onderwijs kan krijgen. En dat zou nu juist toch het uitgangspunt moeten zijn lijkt mij.