Wet Voorschriften vrijstelling leerplicht bij richtingbezwaren

Reactie

Naam R van Kempen
Plaats Renkum
Datum 16 juli 2020

Vraag1

Wat vindt u van dit wetsvoorstel?
Een gemiste kans.

Wat jammer dat dit wetsvoorstel vooral bezig is om niet bestaande gevaren uit te bannen en daarmee een onderwijsvorm met een enorme toegevoegde waarde bijna onmogelijk maakt.

Er zijn verschillende redenen waarom iemand voor thuisonderwijs zou willen kiezen. Het kan zijn dat ouders hun kinderen veel meer kunnen bieden door onderwijs op maat te geven en meer met het dagelijkse leven te integreren. Het kan ook zijn dat een kind op school onderpresteert doordat het onderwijssysteem niet goed bij hem/haar past of dat hij/zij doodongelukkig wordt in de verplichte schoolbanken. Op dit moment kun je helaas niet om deze redenen voor thuisonderwijs kiezen en met het nieuwe wetsvoorstel ook niet. Dat vind ik een gemiste kans.

De groep ouders/verzorgers die op dit moment hun kinderen met volle overtuiging en toewijding thuisonderwijs geven, geven geen concrete aanleiding tot zorg. Er zijn ook voldoende wetenschappelijke studies en voorbeelden uit andere landen waaruit blijkt dat thuisonderwijs een veilige en volwaardige onderwijsvorm is. De enige zorg die er kennelijk is bij de Nederlandse overheid is dat toezicht ontbreekt. Echter in plaats van dat dit wetsvoorstel dat goed regelt, probeert ze het thuisonderwijs buitenproportionele eisen op te leggen. Eisen waarbij veel te weinig gekeken wordt naar de werkelijke situatie bij thuisonderwijsgezinnen. Thuisonderwijs is geen mini-school in een klaslokaaltje in de eigen woning. Thuisonderwijs is onderwijs geven als onderdeel van het (gezins)leven. Natuurlijk is er een onderwijsplan en prima als dit gedeeld moet worden met de inspectie. Maar de privéwoning inspecteren alsof het een school is en de eisen aan inhoud en toetsen zo opstellen dat het onderwijs op maat in de weg staat gaat echt te ver.

Ik pleit dan ook voor thuisonderwijs als volwaardige onderwijsvorm in de wet met toezicht gericht op toezicht houden en niet op (teveel) te sturen wat juist vrijgelaten moet worden. Zo blijft het unieke en waardevolle karakter van thuisonderwijs behouden: onderwijs op maat op de best passende manier aangeboden om zo leerlingen optimaal te kunnen laten leren en ontwikkelen.

Er is tijdens het opstellen van het voorstel weinig naar het thuisonderwijsveld geluisterd en de adviezen die gehoord zijn zien we nauwelijks in het voorstel terug. Ik hoop dat alle input op deze internetconsultatie alsnog tot een beter passend voorstel zal leiden.