Wet Voorschriften vrijstelling leerplicht bij richtingbezwaren

Reactie

Naam CG Evers
Plaats Zwolle
Datum 20 juni 2020

Vraag1

Wat vindt u van dit wetsvoorstel?
Dit wetsvoorstel zou de afgelopen jaren het leven van mijn kinderen een trauma hebben kunnen besparen. Voor mijn jongste zou het betekenen dat ze weer tot leren zou kunnen komen. Dat hebben de afgelopen maanden thuisonderwijs, afgedwongen door Corona, wel bewezen. Mijn kinderen zijn zeer goed leerbaar, maar helaas door o.a. autisme, niet schoolbaar. Ik leg dit al jaren uit op hun scholen. Op de school van mijn oudste, zijn ze inmiddels tot dezelfde conclusie gekomen en slaan we nu eindelijk deze weg in.... hij wordt over een paar maanden 18!
Mijn jongste heeft een schooltrauma. Een meisje waarbij autisme (icm ernstige dyslexie, een heel gevoelig lief kind) jaren lang niet is gezien, ondanks onze uitleg als ouders. Zelfs dit aannemen van hulpverlening bleek lastig. Na jaren op haar tenen lopen, veel verzuim, was het worden opgesloten door een klasgenoot (en vooral daarop te horen krijgen dat het vast een grapje was, door de leerkracht) de druppel waardoor ze niet meer naar school durfde. Dus moest ze naar SO,want dit was te moeilijk voor regulier. Maar met inmiddels een groot trauma geeft een SO ook geen veilig gevoel. We moesten haar maar gewoon in de auto sleuren, anders kwam iemand van school haar wel halen, was de suggestie van de IBer.
Inmiddels gaat ze met moeite 2,5 uur op 4 dagen per week naar een klas voor kinderen die veelal hetzelfde mee maakten. De algehele conclusie is (na jaren) dat ze heel slim is, maar dat ze niet tot leren komt omdat ze (zoals ik het noem) niet schoolbaar is. Maar school moet. Wat had mijn meisje veel meer kunnen leren met thuisonderwijs. Maar bovenal; wat had haar allemaal bespaard kunnen blijven als er naar haar en naar ons was geluisterd. Als er thuisonderwijs mogelijk geweest was. Niet op alles is 'school' het antwoord voor ieder kind!