Wet Voorschriften vrijstelling leerplicht bij richtingbezwaren
Reactie
Naam
|
Lars Luscuere
|
Plaats
|
Delft
|
Datum
|
22 juni 2020
|
Vraag1
Wat vindt u van dit wetsvoorstel?
Ik ben het oneens met het voorstel. Ik ben van mening dat dit voorstel de kwaliteit van thuisonderwijs voor hen die erbij gebaat zijn niet zal verbeteren. Daarmee vind ik het niet constructief. Het is positief dat er aandacht is voor het organiseren van thuisonderwijs en het borgen van de kwaliteit ervan. Het is de uitvoering in dit voorstel dat tekort schiet.
Er lijkt een niet-correcte aanname te zijn dat de kwaliteit van thuisonderwijs laag is. H. Blok schrijft over de positieve manier waarop thuisonderwezen kinderen zich onderscheiden. Internationaal is literatuur beschikbaar dat laat zien dat thuisonderwijs veel positieve effecten heeft. Bijvoorbeeld Brian D. Ray (2017). Het lijkt me van belang gedegen onderzoek uit te voeren naar de opzet van thuisonderwijs in landen waar dit een succesvolle vorm van onderwijs is, als we de kwaliteit hiervan in Nederland meetbaar willen maken en goed willen houden. Dat lijkt op basis van het lezen van het wetsvoorstel niet te zijn gedaan.
Hiernaast ben ik het er niet mee eens dat het onderwijs in overwegende mate bij de ouders thuis gegeven moet worden. Ik begrijp dat bepaalde situaties niet wenselijk zijn, maar nu wordt het geven van onderwijs in de natuur samen met expedities en samenkomsten bij diverse groepen tegengewerkt.
Ook is het vastleggen van de structuur volgens het reguliere programma problematisch. Het thuisonderwijs biedt bij uitstek mogelijkheden om het onderwijs bij het kind aan te laten sluiten en passend te maken voor het kind. Dit voorstel neemt dat enorme voordeel grotendeels weg en sluit hiermee niet aan op de wet passend onderwijs.
Toetsen leggen veel druk en stress op het kind. Zeker vanwege de mogelijke vergaande consequenties. Dit is geen gezonde oplossing. Ook het regulier basisonderwijs beweegt richting minder toetsen. Hiervoor moet een alternatieve oplossing komen. Het kind of de ouders kunnen bijvoorbeeld een portfolio bijhouden en deze evalueren.
Kortom, ik begrijp dat er een wens is om meer zicht te hebben op kinderen in het thuisonderwijs en om onveilige en onwenselijke situaties tegen te gaan, maar dit wetsvoorstel is 'throwing the baby out with the bathwater' en werkt ook thuisonderwijs van goede kwaliteit tegen. Het vergaand verbeteren van dit wetsvoorstel zou een goede eerste stap zijn richting thuisonderwijs in Nederland van meetbaar goede kwaliteit.