Wet Voorschriften vrijstelling leerplicht bij richtingbezwaren
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
HAREN GN
|
Datum
|
15 juli 2020
|
Vraag1
Wat vindt u van dit wetsvoorstel?
Het voorstel hecht een onredelijk belang aan een onderwijsplan en lvs. Ik heb, als docent, regelmatig onderwijs zien verbeteren door af te wijken van plannen en programma's en verslechteren door er aan vast te houden. Goed onderwijs is maatwerk.
-pedagogisch-didactische bekwaamheid is een subtiel begrip en niet aantoonbaar. Zelfs niet met een diploma, zie helaas genoeg ongeschikte docenten met zo'n papiertje.
-Ik begrijp (en deel) de noodzaak van toetsing. Het ministerie lijkt zich echter niet genoeg bewust van de gevaren van te veel en te vroeg toetsen: Hoge stress bij kinderen en de abjecte gevolgen van een stigma vanwege een slechte uitkomst. En evenmin van de gevolgen van "teaching to the test": het bewust introduceren van oppervlakkigheid in het curriculum om maar goed te scoren op de toets. Deze bezwaren gelden zowel voor thuisonderwijs als voor scholen.
-Het ministerie erkent het belang van een veilige omgeving maar lijkt niet in te zien dat gezinnen dit wel, en scholen zeer regelmatig niet zijn: In de meeste klassen in het v.o. wordt gepest en de verplichte programma's lijken het probleem niet te verbeteren.
- Het ministerie erkent het belang van differentiëren maar lijkt niet in te zien dat juist scholen dit niet kunnen. Met veel scholen rond de 28 leerlingen/klas gemiddeld is dit begrip differentiëren een wassen neus. In gezinnen met slechts enkele kinderen gaat dit automatisch en vanzelfsprekend.
-Het idee van een verplicht huisbezoek door een ambtenaar is onacceptabel in een vrij land en moet worden veranderd in een afspraak op een gemeentehuis.
-Het recht op onderwijs verwordt langzamerhand tot een plicht waarvan de inhoud steeds preciezer door het ministerie van onderwijs wordt ingevuld. Dit (zelf-) vertrouwen in deze one-size-fits-all-filosofie is onredelijk en arrogant. Het doet geen recht aan de verscheidenheid in situaties, in kinderen en in leerdoelen en is zich niet bewust van de juiste plaats van de verantwoordelijkheid van een opgroeiend kind.
-Het thuisonderwijs is een oplossing voor enkele serieuze problemen in het onderwijs. I.p.v. ingeperkt zou deze mogelijkheid juist gemakkelijker moeten worden gemaakt: Ook na schoolgang en ook vanwege andere bezwaren dan richtingbezwaren.
Ik schrijf dit als thuis onderwijs vader en als docent (sinds 19 jaar) in het voortgezet onderwijs. Vriendelijke groet en bedankt voor het lezen.