Wet Voorschriften vrijstelling leerplicht bij richtingbezwaren
Reactie
Naam
|
Anoniem
|
Plaats
|
Valkenswaard
|
Datum
|
16 juli 2020
|
Vraag1
Wat vindt u van dit wetsvoorstel?
Beste,
De wetsvoorstel is onacceptabel en niet in de beste interesse van het kind. Thuisonderwijs is in haar huidige vorm niet een door de wet aangewezen vorm van onderwijs en zou niet beperkt mogen worden door de regering. De huidige wetsvoorstel laat zien dat de wetgevers niet de moeite hebben genomen om te onderzoeken wat thuisonderwijs daadwerkelijk is.
Ouders kiezen bewust om thuisonderwijs te geven als ze geen school kunnen vinden binnen redelijke afstand van hun woning dat hun levensovertuiging deelt. Met de huidige wetsvoorstel zou de regering kunnen bepalen of ouders hun kinderen kunnen blijven opvoeden volgens hun levensovertuiging. Dit haalt de vrijheid weg dat we hebben als Nederlandse burgers om te leven volgens onze geloofsovertuiging.
De kwaliteit van het gegeven onderwijs kan niet gecontroleerd worden met een toets. Dit is slechts een moment opname van één specifieke kind op een willekeurig gekozen dag. Het is niet zoals een reguliere school waar er 30 kinderen zijn en er geprobeerd wordt de gemiddelde niveau van het gegeven onderwijs te pijlen.
Het geven van thuisonderwijs beperken aan één persoon is voor mij niet te begrijpen. Dit is alweer ten nadeel van het kind. Een kind kan juist heel veel leren van de ervaringen en expertises van de mensen om hem heen. Dit laat zien dat de wetgevers deze wet hebben beschreven zonder het ontwikkeling van het kind centraal te houden.
De taal van het onderwijs beperken naar voornamelijk Nederlands komt weer ten nadeel van het kind. Het geven van onderwijs in meerdere talen is voordelig bewezen te zijn voor de ontwikkeling van het kind. Vooral in de digitale tijdperk waar we nu in leven zijn andere talen zoals Engels cruciaal.
Mijn inbreng is om thuisonderwijs niet te beperken. In het thuisonderwijs zoals het nu is, kan een kind in zijn eigen tempo leren en in zich verder verdiepen in zijn interesses. Het is ook bekend dat een kind die thuisonderwijs heeft gekregen algemeen beter presteert op het academisch niveau.
Ik zeg maak thuisonderwijs vrij toegankelijk voor iedereen en beperk het niet zoals het nu voorgesteld is. Mijn voorstel is dat wetgevers samen met thuisonderwijs organisaties aan tafel gaan zitten om een nieuwe wetsvoorstel te schrijven dat wel in het voordeel van het kind is.