Wet Voorschriften vrijstelling leerplicht bij richtingbezwaren
Reactie
Naam
|
Reactie op wetsvoorstel A. le Bruin
|
Plaats
|
Dinxperlo
|
Datum
|
16 juli 2020
|
Vraag1
Wat vindt u van dit wetsvoorstel?
Reactie op Wetsvoorstel
Beste heer/mevrouw,
Toen ik het wetsvoorstel te zien kreeg begreep ik het niet helemaal, want als het niet de bedoeling is dat thuisonderwijs wordt opgenomen in de wet, waarom dan wel al deze verscherpte aanpassingen?
Zijn er aantoonbare situaties waaruit is gebleken dat thuisonderwijs in Nederland problematisch is, of is deze wet enkel gebaseerd op onderbuikgevoelens?
Als thuisonderwijzer raakt dit wetsvoorstel mij. Niet alleen omdat het wetsvoorstel (hoe het er nu ligt) onuitvoerbaar is door gebrek aan kennis over thuisonderwijs in de praktijk, en de inhoud hiervan. Maar ook door het ontbreken van basisrechten van kinderen, en we hiermee hun veilige thuishaven juist aantasten. Immers wat voor signaal geven wij onze kinderen mee als zij nog vaker getoetst dienen te worden dan schoolgaande kinderen, en zijn of haar privacy er ineens niet meer toe doet? Dit lijkt mij door de ogen van een kind heel vreemd en onnatuurlijk.
Ik geef thuisonderwijs in een breed netwerk van gezinnen met verschillende religieuze afkomsten die voor dit pad hebben gekozen. Bij al deze gezinnen worden de kerndoelen streng opgevolgd en hebben de gezinnen elk hun eigen verhaal waarom juist omwille van deze kerndoelen thuisonderwijs een betere optie was.
De ouders weten ieder op hun eigen geweldige manier hun kinderen te begeleiden in het behalen van de kerndoelen en zetten zich in om hun kinderen klaar te stomen voor de maatschappij.
Het is onmogelijk om al deze diverse leerlingen, met verschillende onderwijsmethodes en huishoudens te toetsen op één en dezelfde manier, met dezelfde afvinklijsten. Thuisonderwijs is geen school. Gelieve dan ook graag meer onderzoek te doen naar de uitvoering hiervan.
Het is mooi om te lezen dat jullie zo betrokken zijn bij het welzijn van de kinderen, dat doet ons goed, want daarin komt ons streven overeen.
Maar om tot een goed wetsvoorstel te komen moeten we echt beter ons best doen om elkaar te leren te begrijpen, zodat we samen kunnen werken voor het algemene belang. En dat is een goed functionerende maatschappij, waarin kinderen veilig en geliefd mogen leren en ontwikkelen op een wijze die bij hen past.
Wantrouwen mag niet in de weg staan om een wet op te stellen die goed uitvoerbaar is, zonder de grondrechten van de kinderen aan te tasten.
Ik hoop dat we gezamenlijk hieraan kunnen werken.
Met vriendelijke groet,
Anouk le Bruin &
Ayoub Cherkaoui