Wet Voorschriften vrijstelling leerplicht bij richtingbezwaren

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Bilthoven
Datum 16 juli 2020

Vraag1

Wat vindt u van dit wetsvoorstel?
Ik begrijp niet dat religie en/of levensovertuiging de enige redenen "mogen/kunnen" zijn op basis waarvan thuis onderwijs mag worden gegeven. Niet elk kind is geschikt voor regulier onderwijs, of kan goed mee draaien in klassen. In het voordeel van het kind is juist individuele aandacht extra motivatie om aan de slag te gaan, te ontwikkelen en groeien. Wat mij ook onduidelijk is, is de reden achter: 1 van de ouders mag les geven. Ik weet dat 1 mens niet overal in geïnteresseerd is, en het dus juist wenselijk is om iemand met een passie voor geschiedenis, juist dat deel aan informatie aan het kind bij te brengen. Of een boswachter die alles kan vertellen over flora en fauna in het gebied waar je woont. Is dat dan geen onderwijs? of moet de "aangewezen" ouder in dit geval alles thuis nog eens herhalen zodat het als "lesstof" wordt aangeboden?
Ook wordt er gesteld dat het onderwijs thuis in het Nederlands plaats moet vinden. Als het de bedoeling is, dat het kind de Nederlandse taal goed beheerst, dan snap ik dat. Maar dat kan ook bij meertalig onderwijs. Hoofdtaal Nederlands, met ook les in het Engels bijvoorbeeld, lijkt mij erg goed voor een kind.
De toetsing van kinderen op hele jonge leeftijd lijkt me erg bekrompen. Het meten van niveau is uiteraard erg belangrijk, maar een kind van 4 geeft antwoorden die passen bij diens ontwikkeling op dat moment, en zeker uit loyaliteit naar ouders. Geeft dit dan een "meetbaar" resultaat?
Ikzelf scoorde erg goed op mijn Cito, want ik was goed gevoed en uitgerust ( dankzij mijn moeder). Stel dat een kind niet heeft kunnen slapen, of iets heeft meegemaakt, of sowieso nieuwe dingen vaak spannend vindt, is dan een toets, op papier, echt een goede manier om het niveau te bepalen? Of krijg je dan half ingevulde vragen, omdat het kind gespannen is? En wat betekent zo'n moment opname dan als de toets "onvoldoende" wordt gemaakt? Een herhaling? Of afstraffing van de onderwijzende ouder?