Wet Voorschriften vrijstelling leerplicht bij richtingbezwaren

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Wormer
Datum 25 juni 2020

Vraag1

Wat vindt u van dit wetsvoorstel?
Ik vind het erg jammer dat thuisonderwijs in dit wetsvoorstel geen legitieme optie wordt voor kinderen waar dit beter voor blijkt te werken dan school. Het belang van de kinderen zou voorop moeten staan, en flexibiliteit is daar een onderdeel van.

Ik wil persoonlijk het liefst dat mijn kinderen naar school kunnen en daar vrienden maken en plezier hebben, maar heb de afgelopen tijd van thuisonderwijs gemerkt dat ze ook heel veel baat hebben bij de rust, regelmaat en persoonlijke aandacht van thuisonderwijs. Ook heb ik daardoor veel meer zicht gekregen op hun sterke en zwakke kanten qua leren en diverse manieren gevonden waarop ze vanuit hun natuurlijke interesse en spelenderwijs veel nieuwe dingen hebben geleerd.

Ik weet niet of het door hoogbegaafdheid of sensorische integratie problemen of andere afwijkingen van het gemiddelde komt dat dit voor hen geldt, maar ik kan me goed voorstellen dat het nog wel even zoeken is voordat we een voor hen geschikte plek hebben kunnen vinden of creëren. Het is niet te zeggen dat dit nodig zal blijken, maar stel dat een of twee dagen per week thuis leren de beste oplossing blijkt voor alle betrokkenen, dan zou het zeer kwalijk zijn als dit niet kan door dit wetsvoorstel.

Ook het gebrek aan voldoende onderwijspersoneel, het mislukken van passend onderwijs, de toename van kinderen die extra begeleiding nodig hebben en de nog steeds voortdurende praktijk waar de extra begeleiding die er wel is nauwelijks naar de kinderen die begaafder dan gemiddeld zijn gaat, lijken mij prangende redenen om de mogelijkheden te versoepelen.

Last but not least: voor kinderen die geen goede aansluiting hebben met hun leeftijdsgenoten in de klas is het ontzettend eenzaam en schadelijk om daar wel elke dag te moeten zitten. Voor hun sociale ontwikkeling en daarmee toekomstige psychische gezondheid is het veel wenselijker om tijd met volwassenen en enkele kinderen waar ze wel een klik mee hebben door te brengen.

Per definitie is het gewone onderwijs het meest geschikt voor het gemiddelde kind, dit wetsvoorstel maakt het niet-gemiddeld zijn onnodig moeilijk voor kwetsbare kinderen. Geef ouders opties om hun kind te helpen waar school dat niet lukt.