Wet Voorschriften vrijstelling leerplicht bij richtingbezwaren

Reactie

Naam L van de Water
Plaats Oudkarspel
Datum 14 juli 2020

Vraag1

Wat vindt u van dit wetsvoorstel?
Voor ons betekent thuisonderwijs; vrijheid, eigenheid, flexibiliteit.
Je eigen moment, manier en tijd.
Onderwijs aangepast aan het kind, waarbij intrinsieke motivatie gezien en gevoed wordt.
Het kind mag zijn of haar eigen pad volgen in het leven en leren.
Dat pad is voor elk kind uniek, zoals elk mens in alles uniek is en mag zijn.

Deze visie komt totaal niet terug in het wetsvoorstel voor thuisonderwijs.
Daarin staat beschreven hoe het onderwijs moet voldoen aan vaststaande richtlijnen en doelen.
Het lijkt erop dat er van al die mooie, unieke mensjes allemaal dezelfde persoon gemaakt moet worden en ze op het slagen daarin, beoordeeld worden.
Iets wat in mijn ogen onmogelijk is en schadelijk kan zijn.

'If you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid'

Daarbij verlies je het speciale van thuisonderwijs, wat juist NIET van te voren vast staat maar ontstaat per moment, terwijl je het leven leeft. Het kind mag leren waar hij of zij op dat moment aandacht, interesse en motivatie voor heeft.
Dat maakt het mooi, leuk en zeer leerzaam!

Mensen die kiezen voor thuisonderwijs zijn zich juist heel bewust van hun kind en zijn of haar leerproces. Juist door dat bewuste idee/gevoel van ouders krijgt het kind alle kansen aangereikt om te leren wat hij of zij wil.
Het is meer een 'way of life' dan een maniertje. Het is ons eigen, zit in ons systeem, hier voelen wij en onze kinderen ons het beste bij.
Voor ons is thuisonderwijs net zo 'normaal' als het (nog) is om een kind naar school te laten gaan. Het is niet gek, zwaar, knap of dat soort dingen, het is gewoon wat wij willen, voelen en doen!

Ik hoop enorm dat het in Nederland mogelijk gemaakt wordt om dit zonder problemen te blijven doen en gun het andere ouders ook om makkelijker deze weg te kiezen.

Linda.