Ontwerpwijziging AMvB invoering ANPR camera’s
Met de wijziging van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (facilitering verkeersonderzoeken en spitsmijdenprojecten), hierna te noemen AMvB, wordt verduidelijkt dat technische hulpmiddelen hierbij mogen worden toegepast en worden uniforme regels voor alle wegbeheerders in het leven geroepen.
Consultatie gegevens
Publicatiedatum | 25-06-2015 |
---|---|
Einddatum consultatie | 26-07-2015 |
Status | Regeling in werking getreden |
Type consultatie | AMvB |
Organisatie | Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat |
Onderwerpen | Weg |
Publicatie reacties
Reacties worden gepubliceerd tijdens de loop van de consultatie. Alleen die reacties worden gepubliceerd waarvan is aangeven, door de inzender, dat deze openbaar mogen zijn.
Doel van de regeling
Op 10 december 2014 is de Reparatiewet Infrastructuur en Milieu 2014
gepubliceerd (Staatsblad 2014, No. 581). Onderdeel van deze reparatiewet is een wijziging van artikel 14 van de Wvw 1994, dat er toe strekt te verduidelijken dat technische hulpmiddelen waaronder Automatic Number Plate Recognition (hierna: ANPR) mogen worden gebruikt om kentekengegevens te verwerken.
Deze kentekengegevens worden door Rijkswaterstaat (RWS) als wegbeheerder verwerkt voor verkeersonderzoeken en spitsmijdenprojecten met het doel een bijdrage te leveren aan de verbetering van de verkeersveiligheid en de verkeersdoorstroming op het hoofdwegennet. RWS is de enige gebruiker van deze
technische hulpmiddelen voor deze doeleinden.
Deze wetswijziging van de Wvw1994 kan echter pas in werking treden als de daarop te baseren onderliggende AMvB met daarin procedureregels ten aanzien van onder meer bewaartermijnen van persoonsgegevens in werking treedt. Inwerkingtreden van de AMvB is voorzien per 1 januari 2016.
- Verslag over de resultaten van de consultatie
Resultaten en bevindingen van de consultatie
- Concept regeling
AMvB administratieve bepalingen inzake het wegverkeer
Doelgroepen die door de regeling worden geraakt
Alle weggebruikers die gebruik maken van spitsmijdentrajecten en verkeersonderzoeken.
RWS is vanwege hun rol bij verkeersonderzoeken en spitsmijdenprojecten betrokken bij de voorbereiding.
Verwachte effecten van de regeling
Kentekengegevens zijn persoonsgegevens in de zin van de Wet bescherming persoonsgegevens. Het gebruik van persoonsgegevens dient zorgvuldig en met de nodige waarborgen te geschieden. In de onderhavige AMvB worden die waarborgen in een wettelijk voorschrift gerealiseerd. Hiermee ontstaat duidelijkheid over en uniforme toepassing van regels die de privacy van de betrokken kentekenhouders borgen.
Doel van de consultatie
Het doel van deze consultatie is betrokkenen informeren en consulteren over voorgenomen wijzigingen.
Op welke onderdelen van de regeling wordt een reactie gevraagd
U kunt op alle onderdelen van het ontwerpbesluit reageren.
U bent van harte uitgenodigd een reactie op het voorliggende ontwerp Besluit te geven. Uw reactie op deze consultatieronde kunt u tot en met 26 juli 2015 indienen.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu zal alle opmerkingen zorgvuldig bekijken en trachten hiermee waar mogelijk de regelgeving te verbeteren.